Milk Tzyh’ Ashura

درباره ما

شبیه خوانی روستای یانس آباد قزوین

تعزیه

 

روستای یانس آباد

  • روستای یانس آباد در ۲۵ کیلومتری شهر قزوین و در کوهپایهء شرقی ؛ روبروی نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی شهید رجایی واقع است.

  • بر اساس سرشماری مرکز آمارایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۵۷نفر ( ۷۸ خانوار ) بوده و در طول هشت سال دفاع مقدس، جوانان بسیاری از این روستا به مقام شهدا نایل گردیدند.

  • به علت وجود اراضی قابل کشت ، کشاورزی و دامداری در این روستا رواج دارد.

  • حمام قدیمی روستا که قدمت آن به دورهء قاجار می رسد و از نظر معماری ساخت بسیار شبیه به حمام ارگ کریم خان زند شیراز می باشد در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ به شمارهء ثبت ۱۲۸۸۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ( که البته اکنون به علت بی توجهی مسئولین روستا تخریب شده است ).

  • امامزاده هادی ( ع ) ، رودخانهء دِه و … از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه است.

شبیه خوانی در روستای یانس آباد

  • مراسم تعزیه خوانی ( شبیه خوانی ) از گذشته های بسیار دور در این روستا رواج داشته و همواره مورد توجه علاقه مندان به این فرهنگ و هنر ایرانی قرار گرفته است.

  • اگرچه در دهه ۶۰ و ۷۰ بسیاری از خانواده های این روستا به دلیل مشکلات آب و تحصیل ناچار به مهاجرت به شهرهای اطراف شدند ولی در ایام محرم همچنان مراسم شبیه خوانی در مسجد صاحب الزمان روستا برپا گردیده و می توان گفت مراسم عزای امام حسین اصلی ترین علت بقا و رشد این روستا بوده و هست.

  • یکی از نکات قابل توجه در مورد مراسم شبیه خوانی در این روستا ، اجرای مراسم توسط اهالی روستا بوده و هیچگاه به این مراسم به عنوان یک شغل ، حرفه ، فستیوال و… نگاه نشده و صرفا براساس داشته های روستا و همت اهالی روستا که شاید قریب به ۸۰ درصد آنها ساکن شهرهای اطراف می باشند برگزار می گردد.

اهدف سایت

این سایت مجالی فراهم کرده است تا در مورد مسائل مختلف تعزیه روستا به بحث و بررسی پرداخته وباآگاهی از داشته ها و نداشته های آن موجبات بهبود را در تعزیه روستا فراهم آوریم لذا:

  • این سایت صرفا جهت ترویج فرهنگ شبیه خوانی روستا و اطلاع رسانی مباحث مرتبط به تعزیه ایجاد شده است .

  • یکی از اهداف این سایت کمک به بهتر شدن هر چه بیشتر تعزیه روستاست. لذا تنها پیشنهادهایی که در این راستا باشد به عوامل تعزیه اطلاع رسانی خواهد شد.

  • این سایت در مورد مسائل تخصصی تعزیه نظیر چگونگی تقسیم نقش ها، تغییر در نسخه های تعزیه، زیاد و کم کردن نقشهاو.. که در حیطه وظایف تعریف شده آن نیست هیچگونه دخالتی نخواهد داشت.

  • تصمیم گیری نهایی در خصوص پیشنهادهای دریافتی با عوامل مرتبط (هیئت امنا، تعزیه گردان، پیشکسوتان تعزیه و…) بوده و این سایت تنها رابط بین عزاداران و تصمیم گیرندگان خواهد بود.

  • مسلما نتیجه انتقادها و بررسی های کارشناسانه این سایت موجب تغییر سریع و بنیادین در تعزیه یانس آباد نخواهد شد. اما با آگاهی از نقاط ضعف و نقاط قوت در زمینه های مختلف امکان برنامه ریزی های بلند مدت برای بهبود تعزیه روستا فراهم خواهد گردید.

قوانین سایت

  • از آنجا که هدف این سایت پرداختن به موضوعات مرتبط با تعزیه است لذا صرفا مطالب و دیدگاههایی که در این راستا باشند در سایت قرار می گیرند

  • این سایت از قرار دادن مطالبی که در آنها موازین قانونی، عرفی و اخلاقی رعایت نشده باشد معذور است

  • با توجه به هدف این سایت مبنی بر تبادل اطلاعات مرتبط به تعزیه، امکان استفاده از آن به عنوان یک اتاق گفتگو (چت رووم) وجود نداشته و این سایت از قرار دادن دیدگاههایی که در این راستا باشد معذور است

  • عوامل سایت در راستای اهداف و قوانین تعیین شده برای سایت مجاز به حذف، اصلاح، اضافه نمودن و… مطالب دریافتی می باشند

  • تمام حقوق مادی و معنوی در این سایت متعلق به صاحبان مربوطه می باشد.

  • هرکس برای رونویسی کردن و توزیع کلمه به کلمهء مطلب از این سایت مجاز است ، اما تغییر آن مجاز نیست.

باشد که این اثر ناچیز در پیشگاه اربابان فضل و ادب مطلوب واقع افتد و با انتقادهای ادیبانهء خود نسبت به مندرجات آن ما را یاری و تشویق فرمایند .

www.shabihkhani.ir

 

 

 

23 فکر می‌کنند “درباره ما”

  1. درباره ما
    زتهران که آئی به قزوینمان / گذ شتی زآبیک و طالقان
    نمایان چو شد باره های رجاء/ بود پا ی کوه یانس آبادما
    دهی با دوملک وسیع ،باشکوه/ یکی سمت دشت ودگر سوی کوه
    نگینی میان سه پشت بلند / که از باد و طوفان نبیند گزند
    بجا مانده از روزگارکهن / زمانی که روم حمله کرد بروطن
    زبانش بود تاتی ماندگار / زساسان و اشکان شده یادگار
    بودش گرم آبی زعهد قجر / که از سوءتدبیر نمانده اثر
    امامزاده اش هادی رهنماست / زاجدادخود کاظم صالحاست
    بیا تا ببینی چو خرم ده است/ همه مردمش از تبار به است
    بهاران که بینی تو مر تپه را/ دلت پر شود شور عشق خدا
    بود دره ای پر ز دار در میان/ گرفته زهر چشمه آبی روان
    قناتی پر از آب مرداد و دی/ چنین آب روشن ببینی توکی
    اگر بر لبت راز دل جان گرفت / به رضوان داران برو شوشگفت
    زراعت که هست کار زحمتکشان / فراوان تو بینی در اینجا نشان
    محرم شود تعزیه ها به پاست / که توفیق اجرای آن با خداست
    اهالی همه اهل ذوق و هنر / تجمع نمایند به مسجد به سر
    الهی تواین تکیه را به پا / نگهدار و از ما نگردان جدا
    بسی شهر و روستا که من رفته ام/ ولیکن به اینجا دلی بسته ام
    به هرجا روم جسمم آخر فناست / در اینجا ولی خاک راه شماست
    م.م۵۵

  2. شعر بسیار زیبایی بود و از شما هم بابت زحماتی که می کشید متشکرم بویژه فایلهای مربوط به تعزیه های قدیمی که گذاشته اید بسیار جالب بود و خاطرات گذشته و تعزیه خوانی مرحوم اسحاقعلی کریمی را برایم زنده کرد. امیدوارم در مسیری که در پیش گرفته اید موفق باشید.

  3. لطفا عوامل سایت را نیز معرفی کنید تا ما بدانیم با چه کسانی ارتباط برقرار می کنیم؟
    همچنین بهتر است از خود تعزیه خوانان نیز در سایت استفاده شود تا مردم بتوانند به طور مستقیم با انان ارتباط داشته باشند و پاسخ های خود را از عوامل مربوطه و خود تعزیه خوانان دریافت کنند.

  4. در مورد نظرسنجی من بیشنهادی داشتم که می خواستم به اطلاع تعزیه گردانان رسانده بشه
    ۲۸ صفر سه شنبه تعزیه امام حسن
    ۲۹ صفر چهارشنبه تعزیه موسی بن جعفر
    ۳۰ صفر بنجشنبه تعزیه امام رضا
    جمعه تعزیه شاهچراغ یا امام زاده داود
    خوانده شود.
    همچنین سعی کنید نظرسنجی هایی رو در سایت قرار بدین که به بهبود تعزیه در روستا کمک کنه مثل این
    به نظر شما ضعف های موجود در تعزیه یانس اباد ناشی از چیست؟
    ضعف تعزیه گردانی
    ضعف تعزیه خوانی
    ضعف امکانات
    همه موارد

  5. سلام از همه عوامل این سایت تشکر میکنم که قصد دارند به این طرق یونس آباد را به مردم معرفی کنند. از کسی که این شعر قشنگ را در سایت قرار داده نیز تشکر میکنم.من زیاد یونس آباد نمیام ولی میگن یکی از روستاهای زیبا و سر سبز بوده و هست.فقط میخواستم بدونم در شعر بالا رضوان داران یعنی چی؟ احتمالا نام مکانی باشد لطفاً توضیح دهید.

    1. با احترام/ رضوان داران در شمال یانس آباد قرار داردو منطقه ای است که ظاهرا در قدیم درختان بسیاری داشته است (البته هم اکنون نیز منطقه سرسبزی است). معنی رضوان داران ، درختهای بهشتی است اما ممکن است به نام صاحب درختان نیز اشاره داشته باشد چون در لهجه یانس آباد مضاف علیه در ابتدا و مضاف پس از آن میاید.

  6. شعر به لهجه یانس آبادی

    اوزان دِلَک

    اَگه تِه اینجِه دِبی تی خَم گیس خانِه کِنِم/ شوکیان کیپ بِنیشِم تا صَبا صِبْ شانِه کِنِم

    جواَران جا نِدارِمْ جیران اگه پا دِنیِّی / پاتی بیخْ دَسْ هَنیَّم کارِ چاموشانه کِنِم

    دِتا اَفتوتْ که درآ چشمانِمِ هَندی گیرِم/ بَلکَمْ اوسارْ دِلَکِ ناخوشِ تورانه کِنِم

    راتی سَر هی بِنیشِم مثِ وَچانْ بِرمِه کِنان / تانییا کِنی مِنَ اَشکِمِ پیمانه کِنِم

    این چوچَکْ گولِه شِدی بارانی بِن چینانی سَر/ اَگِه وَفَرْ هَدیِّی دیمانی سَرْ لانه کِنِم

    بِگوتی چارهِ کِنِشْ غصّه ی اوزان دِلَکَ / غم سَرَنْدی شِدیِّه دَر نِمِشو کانه کِنِم

    اگه تِه اینجِه دِبی من خُدادِ هیچی نِخوام/ تا قیامت بِنیشِم شادیی مستانه کِنِم

  7. با عرض معذرت اینم لغتنامه
    دبی= باشی
    گیس – مو
    کِنِم= کُنَم
    شوکیان= شبها
    کیپ =کامل
    صبا= فردا
    صب= صبح
    بنیشم= بنشینم
    جواران= بالاها
    جیران = پائین ها
    دنیّی=گذاشتن
    بیخ=زیر
    دس هنیّم= دست بگذارم
    چاموش= کفش
    دتا افتوت= دوتا افتاب ،منظور دوچشم می باشد
    درآ= بیرون آمدن
    هندی- بستن – هندی گیرم = ببندم
    بلکم= شاید
    اوسار = دربندکردن
    تور= مجنون
    مث وچان= مثل بچه ها
    برمه کنان = گریان
    نییا- نگاه
    چوچک= گنجشک
    بارانی بن= زیر باران
    چینه= دیوار
    وفر= فرصت
    هدیّی = بدهی
    دیم = صورت
    بگوتی = گفتی
    اوزان دلک= دل آویزان و وابسته
    سرندی= روی هم
    درنمشو = بیرون نمی آید
    شدیّه = شده است
    کانه -= مخفف که آن( که آن کاررا انجام دهم)
    خدادِ= از خدا
    اگه ته اینجه دبی= اگر تو اینجا نزد من باشی

  8. باعرض سلام
    خواهش میکنم اقای سروش شیخی رو از تعذیه حذف کنید اصلا بدرد مخالف خوانی نمیخوره … تنها نظر شخصی من نیست نظر خیلی از اهالی هم همینه.خواهش میکنم نگذارید تعذیه زیبای یونس ابادو امثال سروش اجرا کنن.این همه تعذیه خوان خوب داریم چرا سروش؟

    1. سلام خدمت اقای محمدرضا بختیاری ، ایا واقعا تنها مشکل تعزیه ما اقای سروش شیخی هستند که امسال فقط دو نقش کوتاه حضرت علی و وزیر قیس را خواندند؟! یا مشکل عدم برنامه ای برای ورود استعدادهای جدید و اموزش استعدادهای موجود می باشد؟ اقای سروش شیخی دارای صدای و دانش خوبی نسبت به تعزیه خوانی می باشند که قطعا نیاز به تمرین و کسب تجربه بیشتری در این زمینه دارند و اگر این اتفاق بیفتد ایشان می توانند در اینده یکی از تعزیه خوانان برجسته شوند که این امر نیازمند اموزش لازم توسط تعزیه گردانان ، تلاش و کوشش خود ایشان و پیشنهادات وانتقادات “سازنده” از سوی مخاطبین تعزیه است.

    1. با سلام :
      نقش ایشان امسال از سال های قبل پُر رنگتر بود چرا که ایشان امسال در تعزیه مسلم قرار بود نقش “محمداشعث” را اجرا کنند که به درخواست خود ایشان مبنی بر عدم آمادگی برای اجرای آن نقش ، “هانی” را خواندند همچنین در روز عاشورا نیز قرار بود نقش “ابن سعد” را بخوانند که در روز تعزیه به علت گرفتگی صدا از ایفای این نقش خودداری کردند و همین امر باعث ایجاد مشکلات و تغییرات ناخواسته بسیاری (نظیر ایفای نقش توسط آقای قربانی ابتدا بصورت مخالف خوان سپس موافق خوان و مجدد مخالف خوان) شد.

    1. با احترام/ نسخه های موجود دستنویس می باشند اما در سالهای اخیر به منظور حفظ نسخ اصلی، اقدام به بازنویسی آنها توسط کامپیوتر شده است. به محض اینکه کار بازنویسی نسخه ای به اتمام می رسد در سایت به اشتراک گذاشته می شود.

  9. با سلام خیلی برای من جالب هست که سایت بسیار زیبایی دارید و راجع به تعزیه روستاتون انقدر خوب تبادل نظر می کنید و مهمتر اینکه چقدر موضوع تعزیه و چگونه اجرا شدن اون برای اهالی مهم هست. واقعا کارتون عالیه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب سایت رسمی شبیه خوانی روستای یانس آباد قزوین