مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است - ( سخنی از امام حسین علیه السلام)
‫شبیه خوانی روستای یانس آباد » ساره در تعزیه علی اکبر‬
займы на карту

ساره در تعزیه علی اکبر

به نام خدا

بدون شک بررسی تاریخ ادیان توحیدی و چگونگی گسترش دعوت انبیاء به یگانه پرستی نمی تواند فارغ از بررسی جایگاه و نقشی باشد که زنان در این زمینه ایفا کرده اند. یکی از بانوانی که در تاریخ انبیا(ع) و گسترش توحید از جایگاه ویژه ای برخوردار است ساره می باشد.

«لاحج» پیامبر، دو دختر دوقلو داشت که پدر ابراهیم(ع) و عموی ابراهیم(ع) با این دو خواهر ازدواج کردند. ابراهیم(ع) از یک خواهر و ساره از خواهر دیگر تولد یافت. بنابراین ساره هم همسر، هم دختر عمو و هم دختر خاله حضرت ابراهیم بود.

بررسی تاریخ زندگی ابراهیم(ع) و ساره نشان می دهد که ساره از احترام ویژه ای در نزد آن حضرت برخوردار بوده است که نمونه آن را می توان در جریان دور ساختن هاجر و اسماعیل(ع) از پیش ساره شاهد بود.

ساره در محیط شرک و کفر آن زمان به همراه برادرش لوط نخستین افرادی بودند که به ابراهیم گرویدند. او به منظور رشد و گسترش دعوت توحیدی ابراهیم(ع) و پیشرفت رسالت او همه اموال، دامها و زمینها و زراعت خود را به ملکیت ابراهیم(ع) در آورد که این نشان از علاقه شدید ساره به ابراهیم است.

در جریان به آتش افکندن ابراهیم(ع) نیز همسرش ساره بود که از خداوند خلاصی ابراهیم(ع) را طلب می کرد و پس از این واقعه بود که ابراهیم و ساره و لوط را از آن شهر راندند و آنها به سوی سرزمین شام روانه شدند. او رنج سفر و غربت را بر خود هموار کرد تا دعوت ابراهیم(ع) گسترش یابد.

ابراهیم(ع) تا دوران پیری در حالی که بیش از یکصد سال از عمر شریفش گذشته بود هنوز فرزندی نداشت. فداکاری قابل تحسینی که ساره در این زمینه از خود نشان داد این بود که حاضر شد کنیز خود هاجر را در اختیار همسرش ابراهیم(ع) بگذارد تا از وی دارای فرزند گردد. به نقلی، خود ساره این پیشنهاد و درخواست را به ابراهیم(ع) کرد. البته اندکی بعد، ساره نیز مشمول لطف الهی قرار گرفت و بشارت فرزندش اسحاق را و حتی یعقوب فرزند اسحاق را از جانب فرشتگان دریافت کرد.

در تعزیه حضرت علی اکبر در روستای یانس آباد، مکالمه ای بین جناب علی اکبر و ام لیلا انجام می شود که در فیلم زیر نشان داده شده است:

با توجه به توضیحات داده شده در خصوص ساره ، می توان به شباهت او و ام لیلا در ترویج رسالت همسر پی برد. با این تفاوت که ساره از مال و ثروت خود گذشت و حضرت ام لیلا جان فرزند خود را در این راه ایثار نمود.

عبارت «ساره دوحه دین» در این شعر دارای ایهام در معنی است. معنای دوحه در فرهنگ معین و عمید عبارت است از درخت تناور، درخت بزرگ و پرشاخه. بنابراین اولین معنی این بیت تشبیه ام لیلا به ساره در راه ترویج دین یکتاپرستی است.

اما معنی ساره در فرهنگ دهخدا عبارت است از تنه ٔ درخت . بنابراین می توان این بیت را بگونه ای دیگر معنا نمود. در این شعر ام لیلا به عنوان بدنه اصلی و تنه تنومند درخت تناور اسلام معرفی می شود چرا که فرزند خود را در راه دین خدا فدا می کند.


پاسخ دهید

دیدگاه شما

تویتر خوشمزه فیس بوک دیگ StumbleUpon بوز تکنوراتی