ذاکرین

ذاکرین

ذاکرین شبیه خوانی روستای یانس آباد قزوین

باب الله شیخی
باب الله شیخی ؛ تولد : ۱۳۱۴ ، اولین اجرا : ۱۳۳۲
ایرج کریمی
ایرج کریمی ؛ تولد : ۱۳۲۸ ، اولین اجرا : ۱۳۳۴
نظرعلی قربانی
نظرعلی قربانی ؛ تولد : ۱۳۲۹ ، اولین اجرا : ۱۳۵۰
رحمان عابدینی
رحمان عابدینی ؛ تولد : ۱۳۲۵ ، اولین اجرا : ۱۳۳۳
کاظم یانسی
کاظم یانسی
حسین جان هاشمی
حسین جان هاشمی ؛ تولد : ۱۳۳۲ ، اولین اجرا : ۱۳۴۷
جدیدعرب رجبی
امین رجبی ؛ تولد : ۱۳۳۵ ؛ اولین اجرا : ۱۳۴۸
مجتبی شیخی
مجتبی شیخی ؛ تولد : ۱۳۵۹ ، اولین اجرا : ۱۳۷۰
محسن شیخی
محسن شیخی ؛ تولد : ۱۳۶۲ ، اولین اجرا : ۱۳۸۰
بابک شیخی
بابک شیخی ؛ تولد : ۱۳۶۷ ؛ اولین اجرا : ۱۳۸۴
مجتبی یانسی
مجتبی یانسی
بهروز کریمی
بهروز کریمی؛ اولین اجرا: ۱۳۸۷
میثم رحیمی
میثم رحیمی؛ تولد : ۱۳۶۴ ؛ اولین اجرا : ۱۳۹۳
محمد کریمی
محمد حسین کریمی ؛ تولد : ۱۳۷۵ ؛ اولین اجرا : ۱۳۸۰
آرش ملکی
آرش ملکی ؛ تولد : ۱۳۷۵ ،
محمد حسین رستمی
محمد رضا رستمی
علیرضا مرادی
علیرضا مرادی
حسین بختیاری
حسین بختیاری ؛ اولین اجرا : ۱۳۹۴
محمد ایلیا اخوان
محمد ایلیا اخوان

394 فکر می‌کنند “ذاکرین”

  1. به نظر من این نظرسنجی رو روی سایت بزارید
    به نظر شما نبودن کدام تعزیه خوان در سال ۹۳ نسبت به سالهای قبل بیشترین لطمه را به تعزیه یانس اباد وارد کرد؟
    کاظم یانسی
    مجتبی شیخی
    محسن شیخی
    سروش شیخی
    رضا بختیاری
    ارش ملکی

    1. نظر سنجی بسیار خوبی است به نظر بنده گزینه سوم از همه انها تاثیر بیشتری داشته . حقیقتا اقا محسن شیخی تازه بعد گذشت چند سال تجربه خوبی پیدا کرده بودند و جانشین خوبی برای اقای باب اله شیخی بودن هم صدا و هم اندام مناسب برای این نقش را داشتند البته اقا بابکم خوب هستند ولی ایشان نمی توانند جانشین خوبی برای ایشان باشند ولی متاسفانه حتی یکنفر در محرم امسال پیگیری نکرد که چرا ایشان به این راحتی از تعزیه زده شدند و دیگر نمی خوانند ! اساتید واقعی کجائید ! اقای کاظم یانس که باید زودتر از این از شبیه خوانی کنار می رفتند و اقای مجتبی شیخی هم فقط سالی یکبار می خواندند و زیاد در تعزیه نبودند با وجود اقای محسن شیخی و اقا بابک که واقعا با استعداد هستند اقا رضا بختیاری هم نمی توانند زیاد! اقا سروش شیخی و ارش ملکی هم حقیقتا صدایشان اصلا برای تعزیه خوانی مناسب نیست و خوشحالیم که این عزیزان خودشان متوجه امر شده و به مردم احترام گذاشته و کنار رفتند .اما در حال حاضر می توان تغییرات بیشتری نیز در تعزیه ایجاد نمود مثلا اقای قربانی از مخالف خوانی کنار گذاشته شود که حقیقتا امسال واقعا ضعیف بودند خصوصا در روز ناسوعا و تعزیه امام رضا!یکی از بچه خوانان که نامبرده نمی شود نیز کنار گذاشته شود .اقای باب اله شیخی در سن ۸۰ سالگی بازهم اصرار بر اجرا دارند که نتایج ان را امسال مشاهده کردید اجراهای واقعا ضعیف حتی شمر روز تاسوعا که از بهترین اجراهای ایشان است را از روی نسخه نیز اشتباه می کردند .این عزیزان که امسال قاصد و چند نقش دیگر را می خواندند یکی از انها تا حدودی صدایش …..است اما اقای ا.ق اصلا مناسب نیستند نه از نظر صدا و نه از نظر اندام !اقای مجتبی یانسی هم باید در نقش های کوچکتر ب کار گرفته شود و علی اکبر خوانی را به همان اقا محمد کریمی واگذار کنند مرحوم یانس بعد از ۱۲ سال علی اکبر خوانی تازه یه چیزایی از چهارگاه یاد گرفته بود !ولی این بنده خدا هزار سال دیگه ام یاد نمی گیره از اجرای امسال معلوم بود .

      1. سلام دوست عزیز، بنده با برخی از نظرات شما کاملا موافقم لکن در برخی موارد با شما اختلاف نظر دارم. در مورد اینکه اقای محسن شیخی تازه بعد از گذشت چند سال تجربه خوبی پیدا کرده بودند و تعزیه خوان خوبی هستند و تعزیه به ایشان نیاز داشت شکی نیست (هرچند ضعفهایی هم دارند که هنوز و با گذشت سالها پابرجاست و برطرف نشده!) اما تا جایی که بنده شنیدم ایشان به دلایل شخصی و مشغله کاری ترجیح دادند تعزیه نخونند، هر چند اگر یادتون باشه مثلا سال گذشته هم با بهانه ی گرفتگی صدا(البته الله اعلم!) روز عاشورا اجرا نکردند یا دو سال قبل نه در تاسوعا و نه در عاشورا و نه فاطمیه و نه ماه رمضون تعزیه نخوندند!!! که همه اینها نشان می دهد شاید عزم و تمایل لازم برای اینکار رو بنابه دلایلی که بر بنده پوشیدست نداشتند و فکر می کنم این تصمیمی نبوده که ایشون یکدفعه و به یکباره بگیرند و از تعزیه زده بشن!!! خیلی ها هم در سالهای گذشته از تعزیه خوانان خوب روستا بودند که هرکدام بنابه دلایلی تعزیه خوانی رو رها کردند مثل مرحوم علیار شعبانی، رحمان عابدینی، یوسف شعبانی، رمضان مهرپور و … پس این چیز تازه ای نیست!!! و فکر نمی کنم به پیگیری اساتید و مردم ربطی داشته باشه چون من فکر می کنم کسی در روستای یانس اباد بخاطر دیگران تعزیه نمی خونه بلکه بخاطر هدفی والاتر و بدون هیچ چشم داشتی این کار رو انجام می دهند (یعنی به نظر من باید اینطوری باشه) در مورد اقایان کاظم یانسی، ارش ملکی و یکی از بچه خوانها و خواننده نقش قاصد و چند نقش دیگر با شما کاملا موافقم اما در مورد اقای مجتبی شیخی که به قول شما زیاد در تعزیه نبودند باید به عرضتان برسانم که امسال با نبود ایشان و اقای سروش شیخی نقش وزیر و قیس بسیار ضعیف و بد اجرا شد پس کمیت مهم نیست کیفیت اجرا مهم است به نظر من باید از تمام ظرفیت موجود استفاده بشه. در مورد اقای سروش شیخی هم، اینطور نیست که ایشان اصلا مناسب تعزیه نباشند بلکه به نظر من ایشان صدای خاصی دارد که برای برخی از نقش ها بسیار مناسب است و ما شاهد اجراهای خوب هم از ایشان بوده ایم فقط باید با تمرین در نقش و جای مناسب از ایشان استفاده شود در مورد اقای رضابختیاری هم به نظر من امروزه تعزیه یانس باد با توجه به شرایط بوجود امده بیش از پیش به ایشان نیازمند است چرا که با توجه به کهولت سن اقای شیخی ، عدم تعزیه خوانی اقای محسن شیخی و به قول شما کنار گذاشتن اقای قربانی از مخالف خوانی دیگر مخالف خوانی در تعزیه باقی نمی ماند! در مورد اقای باب اله شیخی هم اگر به روند تعزیه خوانی ایشان در چند سال اخیر توجه کرده باشید نقشهای ایشان سال به سال در حال کاهش است و ایشان در حال انتقال نقشها به افراد جوانتر هستند ولی متاسفانه در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود نظیر کمبود مخالف خوان (با توجه به عدم حضور اقای محسن شیخی و رضا بختیاری) در برخی از تعزیه ها این امکان وجود ندارد و گرنه با توجه به شخصیت اقای شیخی مطمئن هستم که مطلبی که شما می فرمایید خلاف حقیقت است شاید شما به دلیل جوانی و عدم شناخت ایشان چنین برداشت غلطی داشته باشید ولی اگر از بزرگترهای تعزیه نیز سوال کنید متوجه خواهید شد که در اشتباه هستید! در مورد اقای احمد قربانی هم بنده با شما موافقم اجراهای امسال ایشان بسیار ضعیفتر از حد انتظار بود که شاید دلایل ان عدم تجربه کافی ایشان باشد و به نظر من باید به ایشان زمان داده بشه تا خودش رو در تعزیه پیدا کنه نه اینکه طوری برخورد بشه که مثل اقای سروش شیخی با یک اجرای نسبتا ضعیف تصمیم بگیره دیگه تعزیه نخونه! در مورد اقای مجتبی یانسی و محمد کریمی هم با شما موافقم ولی این به شرطیه که در روزهای اول تعزیه هایی خونده بشه که فرصت اجرای نقش به ایشونم برسه تا ایشون هم فرصت این رو داشته باشه که با تمرین و بهتر شدن اجرای برای نقشهای بزرگتر دیده بشه.

        1. در رابطه با مطالب شما بیان چند مورد الزامیست
          ۱٫وقتی کسی در مجلس امام حسین تعزیه خوانی می کند و همه ساله ده روز محرم را بدون غیبت حضور دارد نشان بر این دارد که اگر هر گونه مشغله شغلی هم داشته باشد این امر را جزء الویت قرار می دهد و وقتی اینگونه از تعزیه کنار می رود نشان چیست ؟ در حالی که ایشان در بعضی از تعزیه ها در مجلس حضور داشتند ولی اجرایی نداشتند پس عامل مشغله شغلی کاملا بی مورد است
          ۲٫ قرار نیست افرادی در این مجالس به عنوان هیئت امنا انتخاب شوند که فقط نفری یک کارت بر سینه نصب نمایند و در محوطه حیاط مسجد قدم بزنند و به مردم بگویند شما اینجا بشین و شما انجا بشین اگر معنی واقعی هیئت امنا را درک کنیم که متاسفانه درک نمی کنیم این موارد باید کاملا بررسی شود تا در اینده شاهد چنین مواردی نباشیم .جوانی با استعداد و علاقه زیاد چند سال تعزیه خوانی نماید و وقتی تازه کار را اصولی یاد گرفت کنار گذاشته شود .
          ۳ .در بعضی موارد اقای من و برادر عزیزم باید رک باشی چون تعزیه چیزی است که سالهاست اجرا می شود و همه داستان امام و حسن و امام حسین را خوب می دانند و باید به بهترین نحو اجرا شود تا مردم لذت ببرند اقایان احمد قربانی و سروش شیخی و مجتبی یانسی و نظر علی قربانی و ارش ملکی و کاظم یانسی و رضا بختیاری و ان دوستی که قاصد می خوانند که متاسفانه نامشان را نمی دانم نه تعزیه خوان هستند نه تعزیه خوان می شوند.چون وقتی شما صدا نداشته باشی با تمرین و تمجید چیزی درست نمی شود .اقا محمد کریمی یکسال علی اکبر خواندن حقیقتا از نظر اجرا و رعایت دستگاه ها از مرحوم یانسی که ۱۰ سال علی اکبر خوانده اند نیز بهتر بود یا همین اقای ب.ک که امسال اجراهای خوبی داشتند حقیقتا یه کم مغرور است مگر نه تعزیه خوان خوبی می شود و یا بابک شیخی مشخص است این اقا استعداد این کار را دارد پس باید بدون هیچگونه تفرقه و حاشیه پردازی این عزیزان کنار بروند و جانشینان بهتری بیایند .
          ۴

        2. با عرض سلام و خسته نباشبد خدمت همه دوستانی که تا به الان عزم خودشونو جزم کردن ومثل خانمها پشت پرده غیبت می کنن . اقای که به خودت این اجازه رو میدی که بگی کی بیادو کی بره اگه واقعا چیزی سرت میشه بیا وخودی نشون بده . همه عزیزانی که تا به الان اومدن و تعزیه خوندن به عشق امام حسین بوده که اومدن حالا خوب یا بد خوندن و این به این معنی نیست که شما به خودت اجازه بدی که بگی کی بیادو کی بره . مجلس مال امام حسین و بس . اگه چیزی سرت میشه بیا جلو و خودی نشون بده و گرنه دوباره بشین و مثل خانمها غیبت کن .

  2. واقعا متاسفم برای کسانی که تا صحبت از حرف حق می شود به حاشیه می پردازند و حرفهای خنده دار می زنند . اخه از کی تا حالا کفتن حرف حق ان هم در حضور همه را غیبت می گویند .برادر من یک بارهم به این موضوع اشاره کردم و بازهم اشاره می کنم چرا از سرتاسر ایران همه ساله افراد زیادی برای گوش کردن تعزیه به شهر خوانسار می روند یا به همین شهر استان قزوین حصار خروان می روند ،چون مانند سایر نقاط ایران تعزیه برگزار می شود ولی با این تفاوت که کیفیت در اجرا در این مکانها بیشتر است پس اگر دقت کنید می بینید جدا از عشق به امام حسین کیفیت اجرا حرف اول را برای جذب مردم به این هنر کهن دارد .همانگونه ک در تعزیه خودمان هم مشاهده می کنیم وقتی اقای ایرج کریمی می خواند همه با دقت گوش می دهند ولی درلحظات دیگر اکثرا مسجد را ترک می کنند مثل تعزیه حر سالهای گذشته به محض ورود کاروا ن امام همه می رفتند و با ورود حر به کربلا دوباره می امدند پس مشاهده می کنید امروز تعزیه برای جذب بیننده نیاز به کیفیت دارد .چون سالهاست این هنر تکرار می شود . اگر هرقدر هم سینه سوخته امام و ائمه باشی این هنر با اجرا در کیفیت پائین غیر قابل تحمل می شود .این یک طرف تعزیه طرف دیگر به قول یکی از بازدیدکنندگان مردم بنزین لیتری ۱۰۰۰تومان مصرف می کنند و می خواهند بیایند یک تعزیه با کیفیت گوش کنند حالا این بنده خداها چه گناهی کردند که اقایان : کاظم یانسی ، مجتبی یانسی ؛ نظر علی قربانی ، احمد قربانی ،ارش ملکی ،سروش شیخی ،وغیره عشق به امام حسین را فقط در تعزیه خوانی می بینند و اصرار بر اجرا داردند البته بعضی از همین عزیزان واقعا وقتی متوجه این موضوع شدند خودشان کنار رفتند چون تعزیه گردان نمی تواند مستقیما بگوید شما نخوان باید این عزیزان خود به مردم احترام گذاشته و کنار بروند.پس بیائید درست فکر کنیم و به دور از هرگونه تعصب الکی .شما و همه عزیزان بروی این پیشنهادات فکر کنید و نظر بدهید .
    ۱ .کنار رفتن اقای قربانی از مخالف خوانی و استفاده از محسن شیخی در صورت عدم حضور ایشان رضا بختیاری گزینه مناسبی است و ۳تا مخالف خوان نیز کافی است . باب اله شیخی ، بابک شیخی ، محسن شیخی
    ۲ کنار گذاشتن این عزیزان که امسال نقش های قاصد و غیره را خواندن احمد قربانی و ان برادر بزرگوار که اسمشان را نمیدانم و استفاده از دونیروی بهتر به نام مجتبی شیخی و ابوالفضل خسروی که حقیقتا برای اجرای این نقش ها واقعا مناسبتر هستند یا افراد دیگر که با برنامه جذب استعدادها اقای کریمی می توانند جایگزین کنند .درست است این نقش ها کوتا است ولی در تعزیه زمانی این هنر با کیفیت می شود که همه نقش ها درست اجرا شود و به همه نقش ها اهمیت داده شود مثلا در تعزیه عاشوره معلوم بود نقش قیس و وزیر را بدون هیچگونه اهمیتی به حق مردم از تعزیه گفتند این هم شما بروید اجرا کنید !
    ۳٫کنار گذاشتن اقای مرادی از بچه خوانها و جایگزین بهتر بعنوان مثال اقای بختیاری مناسب است یا افراد دیگر و این کار اصلا ناراحتی هم ندارد چون اجرای ضعیف کل تعزیه را خراب می کند .
    ۴واگذاری اجرای نقش های حضرت قاسم و علی اکبر به اقای محمد کریمی این تعزیه ها تعزیه های زیبایی هستند و نیاز به اجرای زیبا دارند .اقای مجتبی یانسی هم به نظر بنده باید کنار بروند ولی می توان در نقش های کوچکتر به کار گرفته شود .
    ۵ نیاز نیست هرکسی رسید یک اسب سوار شود و در حیاط مسجد جولان بدهد کاری که امسال در تعزیه حر دیده می شد ان عزیزی که اسمشان را تمیدانم حتی بلد نبودن اسب را به حرکت در اوردند ودر اوج تعزیه همه را به خنده اورده بودند حتما اینهم عشق به امام حسین است برادر من .
    به عنوان مطلب اخر اشاره می کنم در عصر جدید در هر کاری تغییر و تحول و کیفیت بالا حرف اول برای پیشرفت را می زند در غیر این صورت دچار عقب افتادگی خواهی شد .شاید اقا نامبرده شده و خیلی های دیگر سینه چاک امام حسین باشند ولی مردم را فراموش نکنید خواهشن .

  3. سلام بر اقای ناشناس دوست من شاید حرفهای شما کاملا درست باشه ولی راه حلت منطقی نیست! اینکه یکباره تنی چند از تعزیه خوانان روستا بدون درنظر وجود جانشین مناسب برایشان کنار برند که چیزی رئ حل نمی کنه بلکه مشکلات رو بیشتر می کنه یا اینکه نیروهای جدیدی که تازه وارد تعزیه شدن بدون فرصت دادن یکی بس از دیگری کنار گذاشته بشن که مشکلی حل نمیشه بلکه بر عکس اگر کسی ضعفی داره خصوصا در مورد نیروهای تازه وارد و جوان باید سعی بشه که با تمرین و اموزش ضعفها رو برطرف کرد نه انکه سریع عذر اونا رو خواست! مثلا در مورد اقای مرادی حق با شماست چون ایشون چند ساله که تعزیه می خونه و تجربه اموزشهای لازم رو کسب کرده و لی در حال حاضر متاسفانه صدا و فیزیک مناسبش رو برای بچه خوانی نداره بس بهتره نیروی بهتر و جدیدی جایگزین ایشون بشه که شما اقای رضابختیاری رو بیشنهاد دادین ولی به نظر من اقای بختیاری با توجه به سن و سال و صداشون تو مخالف خوانی بیشتر می تونن به تعزیه کمک کنن هرچند در موافق خوانی هم بتونن خودشون رو نشون بدن! اما از این صحبتها که بگذریم به نظر من تعزیه گردانها باید به فکر برطرف کردن معایب و ضعفها و اجراهای ضعیف باشند مثلا در مورد نقش امام غایب که اقای کاظم یانسی کنار گذاشته شد چه اقداماتی جهت بهبود اجرا انجام شد؟ یک سال نقش رو به اقای مجتبی یانسی دادن که به مراتب ضعیفتر از باباش اجرا کرد سال بعد اقای سروش شیخی نقش رو حوندن که نسبت به اقای مجتبی یانسی اجرای ضعیفتری داشتن امسالم که به اقای بهروز کریمی دادن که باز نسبت به سال گذشته ضعیفتر اجرا کردن بس ببینید نتنها با کنار رفتن اقای یانسی اجرا بهتر نشد بلکه سال به سال بدترم شد!!!

  4. برادر گرامی مگر تعزیه طایفه مداری میباشد که حرف از دو طایفه کریمی و شیخی میزنید.همه مردم از تعزیه خوانهایی که انتقاد کردید و نکردید رازی هستند شما چکاره هستید مگر اینکه مشکلی با این عزیزان داشته باشید!!!!!
    خوانسار و حصار خروان از طریق تعزیه،تعزیه خوانهایش کسب درامد میکنند و همه حرفه ای هستند و هر روز قبل از اجرا تمرین مستمر دارند نه تعزیه یانس آباد که دقیقه نود نسخه پخش کرده و تمرین درستی ندارند!!مثلا آقای کریمی هر سال شاهد این هستیم که آهنگ درست خواندن را اشتباه میکنند و از آهنگی استفاده میکنند که ربطی به اصول تعزیه ندارد آنوقت شما دم از کارشناسی خودتان میزنید!!!؟؟؟؟اگر شما فکر بنزین۱۰۰۰ تومن خود هستید نیایید به تعزیه یانس آباد بروید خوانسار و…….در ضمن آقای ابوالفضل خسروی که تعزیه خوان نیست ایشان و امثال ایشان نه تعزیه خوان میشوند ونه خواهند شد!!وقتی زیارت عاشورا را غلط میخوانند خدا بداد نسخه تعزیه برسد!!!!آقای محسن شیخی بخاطر دلایل شخصی خود تعزیه نمی خوانند مگر تعزیه خواندن بدون علاقه میشودوالله نه. شما که تعزیه خوان نیستی نظر نده مجبوری بشینی …. فقط اظهار نظر الکی کنی.تعزیه خوانهای یانس آباد همگی تمام تلاششان را میکنند که برای تعزیه از تمام توان خود استفاده کنند آنها از زمان،خانواده و حتی از کار خود میزنند که این تعزیه سروقت وهر ساله برگزار شود آنوقت شما ……. بشین آقا کافیه با این لحن زشتتان چی رو میخواین بگین که با این عزیزان مشکل دارید تمام یانس آباد رازین شما چکاره هستید!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    در ضمن اسم قاصدی که نمیدانستید آقای مجتبی راستگو میباشد شما پس معلوم شد الکی نظر میدهید که این برادران را نمیشناسید .درست است که سال اول تعزیه خوانیشان میباشد و تجربه کافی ندارند مگر آقای شیخی و کریمی و… از اول حرفه ای بودند این برادران نیز احتیاج به زمان دارند که اصول تعزیه خوانی را بیاموزند!!!!!!من برای مدیریت سایت متاسفم متنی که راجع به مرحوم یانسی بود را درج کنند،ان مرحوم با تمام علاقه اش از کودکی براه امام حسین تعزیه میخواند بجای تجلیل از روح از دست رفتگان تعزیه خوان آنوقت این نظرها را اجازه درج در سایت میدهند تا موجب ناراحتی همه از جمله خانواده آن مرحوم شوند،اگر نمیتوانید درست کار کنید واین نظرهای الکی را راجع به تعزیه خوانها درج نکنید این سایت را جمع کنید کسی که نمیتواند مدیریت درست در درج این مطالب داشته باشد آنوقت میتواند تعزیه گردانی کند!!!!!!

    1. با احترام/ دوست عزیز ، این سایت محفلی است برای اظهار نظر علاقه مندان و تا زمانی که به کسی بی احترامی نشده است ما دخل و تصرفی در متن دیدگاهها نخواهیم داشت. اینکه گفته شود آقای کریمی، یانسی، شیخی و… در دستگاه نمی خوانند، آهنگ نامناسبی انتخاب می کنند، صدای مناسبی ندارند، شعر را اشتباه می خوانند و… بی احترامی به آقای کریمی و.. محسوب نشده و دلیلی برای حذف آن دیدگاه نیست چرا که ممکن هست چندین نفر نیز نظری متفاوت و دقیقا برعکس این دیدگاهها داشته باشند. بنابراین در این سایت صرفا در مورد هنر تعزیه خوانی بحث می شود و نه شخصیت افراد و تا زمانی که نتوانیم این دو موضوع را از هم تفکیک کنیم هیچگاه ایرادات برطرف نشده و همیشه به وضع موجود قانع خواهیم کرد. بنابراین انتقاد اگر درست و سازنده باشد موجب رشد شده و اگر از روی بغض و قصدو نیت خاص باشد بایستی با منطق جواب داده شود. باز یادآوری می کنیم که انتقاد از تعزیه خوانی و سبک خواندن یک تعزیه خوان به معنای انتقاد از آن شخص نمی باشد و مطمئن هستیم که تمامی تعزیه خوانها تنها با نیت قربت و از روی حب اهل بیت تمام تلاش خود را برای اجرای هرچه بهتر مراسم به کار می گیرند.
      ضمنا ما قصد تعزیه گردانی نداریم و قرار نیست از مدیریت مطالب سایت به تعزیه گردانی برسیم برای روشن شدن موضوع در قسمت «درباره ما» می توانید اهداف راه اندازی این سایت را مطالعه کنید.

    2. متاسفانه بازم شاهد این هستیم که عزیزان از روی تعصب زیاد صحبت می کنند و با این طرز فکر تعزیه روستا هیچ وقت پیشرفت نمی کند .برادر من شما بر اساس چه منطقی می فرمائید که مردم روستا همگی خواندن این عزیزان را دوست دارند !حقیقتا من از مسئولین سایت عاجزانه درخواست دارم تا یک نظر سنجی قرار بدهند در همین رابطه تا انوقت مردم بتواند حرف دلشان را بزنند و نظر بدهند و مشخص شود که ایا مردم از خواندن این عزیزان لذت می برند یا نه ؟…………..ولی عزیز من حرفه ای شدن که همش به تمرین نیست عامل اصلی استعداد است استعداد!بنابر اطلاعات که بند کسب کرده ام اقای کریمی امسال یکماه قبل از محرم با همه این عزیزان تمرین کرده اند ……….دقت کنید اقای محسن شیخی ۵سال تعزیه خواندن اکثر نسخه ها را حفظ بودن و بسیار زیبا اجرا می کردند این یعنی استعداد!……….. حقیقتا اگر برادر کریمی ک جای خود دارد مرحوم استاد صبا هم با این عزیزان کار کند پیشرفت نمی کنند چون عامل اول یعنی صدا را ندارند وقتی ماشینی بنزین ندارد شما هی استارد بزن و بگو اگر روشن شود با ان پرواز می کنم !پس خواهشمند الگی و از روی تعصب نظر ندهید بگذارید پیشرفت کنیم حقیقتا خیلی از این عزیزانی که تعزیه گوش میکنند همگی هنر مند و موسیقی شناس هستند و……………
      اما در مورد نام بختیاری که اشاره شده بود برای طفل خوانی منظور بختیاری می باشد که نوحه ی سینه زنی می خوانند ونه رضا بختیاری .در مورد مرحوم یانسی که خداوند رحمتشان کند نیز به نظرم خیلی با تعصب نظر داده اید و بازهم حاشیه سازی کرده اید ……………….ولی قصد جسارت نیست باور کنید ……………….فقط به خاطر احترام به امام حسین است که مردم برای گوش کردن تعزیه به روستا می ایند …………………………..بازهم اشاره می کنم . از هم روستائیان خواهش میکنم در این رابطه نظر بدهند و با این کار باعث پیشرفت تعزیه شوند .

      1. با احترام/ بابت حذف برخی از قسمتهای این دیدگاه عذر خواهی می کنیم. درست است که در دیدگاه شما هیچگونه بی احترامی و یا حرف نامتعارفی زده نشده بود اما برای جلوگیری از تنش و یا دلخوری های احتمالی ناچار به حذف برخی قسمتهای دیدگاه شدیم.

      2. سلام دوست ناشناس عزیز ببینید اگه بنابر نظرسنجی باشه از همین الان مشخصه که با توجه به دیدگاه ها رضا بختیاری پرطرفدارترین تعزیه خوان روستاست! یا بهتره بگیم طرفدارهاش تو سایت فعال ترن.
        اما اینکه می فرمایید ” اقای محسن شیخی ۵سال تعزیه خواندن اکثر نسخه ها را حفظ بودن و بسیار زیبا اجرا می کردند” طبق چیزی که در سلیت نوشته شده ایشون حدود ۱۰ سالی هست که تعزیه می خونن در رابطه با قسمت دوم بد نیست نگاهی به فیلم زیر بیندازید:
        http://shabihkhani.ir/%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%B2%DB%8C%D9%87-%D8%AD%D9%8F%D8%B1%D9%91
        هرچند من خدایی نکرده قصد تخریب اقای محسن شیخی رو ندارم فقط می خواستم اشاره کنم که اطلاعات شما از تعزیه روستا چقدر سطحی و ناقص و اشتباهه!
        اما اینکه فرمودید “!بنابر اطلاعات که بند کسب کرده ام اقای کریمی امسال یکماه قبل از محرم با همه این عزیزان تمرین کرده اند” شما از کی شنیدید؟! بعید می دونم اینطور بوده باشه چون عدم هماهنگی در تعزیه ها موج می زد پس چه تمرینی صورت گرفته اگه اینطور باشهشاید باید برای تمرین دادن از افراد دیگه ای کمک گرفته بشه برای نمونه مثلا در تعزیه تاسوعا و زمان اجرای نقش امام غایب اقای کریمی در حین اجرا به اقای بهروز کریمی می گفتند که کدوم مصرع رو بخونه که چون از بلندگوی جدید استفاده می کردن صداشون میومد و تماشاگرام میشنیدن و موارد اینچنینی که در تعزیه یانس اباد زیاده پس نتیجه تمرینات چی بوده و چقدر به بهتر شدن تعزیه کمک کرده مهمه نه صرف برگزاری یک ماه تمرین!!! در مورد قسمتهای پایانی دیدگاهتون به علت سانسور دقیقا متوجه منظورتون نشدم.

  5. سلام . می خواستم از اقای بهروز کریمی بپرسم چرا برای اجرای نقش های اصلی مانند مسلم که امسال اجرا کردند دقیقا از سبک اجرای اقای ایرج کریمی استفاده می کنند و از اجراهای اساتید دیگر نیز استفاده نمی کنند مثلا در تعزیه مسلم امسال کاملا حرکات و سبک خواندنشان مانند اقای کریمی بود و شاید تا نیم ساعت اول کسی هنوز متوجه تغیر نقش نشده بود البته چون ایشان برای تمرین از اجراهای اقای کریمی استفاده کرده اند یا زیر نظر ایشان اموزش دیده اند این امر عادی است ولی باید در سالهای اینده تغیراتی هم ایجاد نمایند یا از اساتید دیگر هم کمک بگیرند تا بتوانند اجرای بهتری داشته باشند .خداوند به ایشان و همه ذاکرین دیگر سلامتی بدهد .

  6. سلام می خواستم از مسئولین سایت یا هرکسی که اطلاع داره بپرسم دلایل عدم حضور افرادی مثل مجتبی شیخی محسن شیخی سروش شیخی رضا بختیاری و … در تعزیه های محرم پارسال چی بوده؟!
    و یک توصیه هم به این افراد داشتم که می خواستم به گوششون برسونید بعد از جنگ جهانی دوم کشور آلمان تقریبا ویران و نابود شد اما مردم این کشور به جای اینکه این کشور رو ترک کنند و به کشورهای همسایه برن وایستادن و با تلاششون کاری کردن که الان المان یکی از قدرتمندترین و پیشرفته ترین کشورهای دنیاست اگر مردم یونی ابادم همچین تفکری داشتن الان وضعیت تعزیه ما بهتر از این بود.

  7. سلام چرا در تعزیه یانس اباد مسئولی برای جلوه های نمایشی و لباس پوشیدن افراد وجود نداره مثلا در تعزیه یانس اباد لباسی که مامون و معاویه که خلیفه هستند با لباس ابن زیاد و … که حاکم یک شهر با لباس شمعون و اون فرد در تعزیه حضرت علی (که اسمش رو نمی دونم) یکیه؟؟؟!!! لباس هرکس باید متناسب با نقشش باشه اما متاسفانه می بینیم لباسی بعضی از افراد حتی در صورت تغییر نقششون تغییر نمی کنه!!! به نظر شما این درسته؟؟؟؟ چه کسی مسئول این برنامه هاست؟؟؟

    1. با احترام/ حق با شماست و باید لباس هر نقش متناسب با آن نقش تغییر کند. متاسفانه در یانس آباد بدلیل نگاه سنتی به نقش های مخالف، همیشه اشقیا خوان با لباس قرمز ظاهر شده و به تفاوت نقش ها توجه چندانی نشده است که ان شاء الله با تغییر مکان لباس خانه مسجد و سر و سامان دادن به چیدمان لباس ها و سایر تجهیزات، این کاستی برطرف می گردد.

  8. بنده پیشنهادی در رابطه با عزاداری در ماه صفر داشتم چون امسال ۲۸صفر پنجشنبه است و فرداش جمعه تعطیلیه و شنبه هم شهادتامام رضا و تعطیله میشه مثل پیرارسال ۳روز مراسم تعزیه خوانی و عزاداری در روستا برگزار بشه به نظرم حتی تعزیه امام حسن اگر بعد از ظهر خونده بشه بهتره چون فرداش تعطیله جمعه هم میشه مثل دو سال قبل که تعزیه امام سجاد با اجرای به یاد موندنیه اقایان ایرج کریمی و رجبی خونده شد تعزیه بخونن و شنبه هم به نظرم صبح تعزیه امام رضا خونده بشه که مردم برای بازگشت مشکلی نداشته باشند؟

    1. سلام بهنظر من پیشنهاد خوبیه و بهتره هرچی زودتر بهاطلاع مسلین مربوطه برسه و اقدامات لازم برای اجرای اون از قبیل برقرار مراسم پذیرایی (شام وناهار) انجام بشه اگر خود مسجد بودجه برای پذیرایی شام نداره میشه از خیرینی که هموره در این کارها بودند و هستند و تمایل دارند کمک گرفته بشه که همه اینها منوط به اینکه زودتر برنامه ریزی و تصمیم گیری در ااین زمینه انجام بشه و اطلاع رسانی به موقع انجام بشه ، ایا مسولین سایت این پیشنهاد رو مطرح کردند؟
      همینطور به نظر من میشه مثل سال گذشته در اربعین هم مراسم عزاداری داشته باشیم اما امسال باشکوه تر و بهتر از سال قبل که نه اطلاع رسانی درستی شده بود نه مراسم پذیراییبرقرار بود دو تا تعزیه رو هم که یکی کرده بودند… امسال چون اربعین چهارشنبه است میشه سه شنبه شب بازارشام خوند چهارشنبه شب حضرت رقیه یا چهرشنبه شب بازرشام خوند پنجشنبه شب حضرت رقیه لطفا این پیشنهادها رو هرچیزودتر با مسولین در میون بگذارید و نتیجه نهایی رو به اطلاع همه برسونید.

      1. با احترام/ از آنجا که تصمیم گیری در این موارد بر عهده هیّئت امنا مسجد است لازم است تا از کانال ایشان پیگیری شود و مسئولین سایت در أین زمینه و موارد مشابه هیچگونه پیشنهادی را انتقال نخواهند داد.

        1. سلام درسته که برای برگزاری مراسم تعزیه در روستا امادگی تعزیه خوانان ، هییت امنا ، و خیرین لازمه و متصفانه کسی وجود نداره که ارتباط بین این افراد رو برقرار کنه پیشنهاد من اینکه یک نفر این مسولیت رو برعهده بگیره یکی از همین اقایونی که روز عاشورا در مسجد حضور بیدا می کنن و بیشنماز می شن یا کسانیکه خودشونو بیش کسوت تعزیه و یا ریش سفید می دونتن!!! مسیولین سایتم می تونن بیشنهاد این تعزیه ها رو با تعزیه گردادنان مطرح ونظر اونا رو در این رابطه اعلام کنن بهع هر حال هرچی باشه یک لحقه این قضیه تعزیه خوانا هستن؟

        2. با درود تعزیه بازارشام خیلی تعزیه سنگینیه و خوندن اون کار هر گروه تعزیهع خوانسی نیست و فقط در جاهایی که تعزیه خون میارن این تعزیه اجرا میشه در یانس اباد هم قدیم این تعزیه اصلن اجرا نمی شد و فقط در چند سال اخیر در سال گذشته اون هم نه به صورت کامل این تعزیه رو اجرا کردن این تعزیه یکی از سنگینترین زیباترین و برطرفدار ترین تعزیه هاست که اگر بتونن خوب اجراش کنن خیلی عالیه به نظر من در ۴ روز اربعین دو روز در صفر و تعزیه حضرت فاطمه بهتر با خیرینی نظیر اقایان داوری، مهدوی، شعبانی، کریمی و … صحبت بشه تا در صورت تمایل هرکدوم خرج یکی از این ۴روز تعزیه رو برعده بگیرن و این بنا خوب گذاشته بشه و این تعزیه ها به تعزیه هلی یانس اباد اضافه بشه و یباشکوه برگزار بشه من از کسانی که به این اقایون دسترسی دارن می خوام این بیشنهاد رو به اونا بدن و اونام در صورت تمایل هیئت امنا رو در جریان بگزارنن

          1. با احترام/ ظاهرا تنها دغدغه علاقه مندان تعزیه مراسم پذیرایی و شام است. تعزیه بازار شام نیاز به بچه خوان توانمند دارد که متاسفانه بچه خوانهای سالهای پیش بدلیل ورود به دوران نوجوانی برای اجرای شبیه حضرت رقیه مناسب نمی باشند.

        3. جالبه که مسولین سایت اطلاعی راجع به تعزیه ها ندارن!!! تعزیه بازار شام که رقیه در اون نقشی به اون شکل نداره!!! نقش های اول موافقش امام سجاد حضرت زینب و فرنگی هستن مخالفم یزید و شمر و عوروعاص بعدشم شما تعزیه رو برگزار کنید اگه مردم بدونن هر سال این تعزیهخ برگزار میشه بعد از چند سالم که شده بالاخره یکی بانی میشه اما اینکه یک سال نمی خونید یک سال می خونید یک سال میگید معلوم نیست چه انتظاری دارید؟؟!!

          1. با احترام/ تعزیه بازار شام و حضرت رقیه در صورتی که با هم تلفیق شوند تعزیه مناسب و مخاطب پسندی می شوند. به عنوان مثال تعزیه درویش کابلی، وزیر و قیس ، شهادت علی اصغر، موسی و شبان و… در نسخ تعزیه بصورت مستقل در نظر گرفته شده اند اما اکنون هیچ یک به تنهایی خوانده نمی شوند و همه آنها در تعزیه روز عاشورا با هم تلفیق می گردند. در یانس آباد هم صرفا یک بار تعزیه بازار شام مستقل اجرا شد و سالهای بعد بصورت تلفیقی اجرا گردید.
            متاسفانه باز بحث اصلی شما بانی برای پذیرایی است و به موضوع تخصصی تعزیه کمتر توجه دارید. ان شاء الله امسال تعزیه حضرت زینب اجرا می گردد که بعد از قطعی شدن موضوع حتما در سایت اعلام می گردد

        4. سلام این نظر شماست که تعزیه بازار شام و رقیه در صورتی که با هم تلفیق شوند تعزیه مخاطب بسندی می شوند!!! یعنی جاهای دیگه ام اینطوری؟؟ اصلن به نظر شما تعزیه بازارشام مخاطب بسند تره یا تعزیه وفات زینب که خونده شد؟؟؟؟

          1. با احترام/ جهت استحضار شما اصلا تعزیه ای به نام بازار شام و بطور مستقل در هیچ جای کشور برگزار نمیشود و در روستای ما چون در دو نسخه جدا نوشته شده در سال اول مستقل اجرا گردید.
            تعزیه حضرت زینب، حضرت سجاد و تعزیه های نظیر آن بدلیل قدمت نه چندان زیاد و ضعف در اشعار و … از جذابیت کمتری برخوردارند که حتما در مقاله ای مستقل به آن پرداخته خواهد شد.

  9. سلام. امسال (۱۳۹۴) واقعا در تعزیه اتفاقات خوب زیادی رخ داد. هماهنگی در همخوانی ها خیلی بیشتر شده بود و موسیقی خیلی بهتر از سالهای قبل با تعزیه خوان ها هماهنگ شده بود اما یکسری مشکلات اساسی در تعزیه است که خیلی به تعزیه خوان ها مربوط نیست و باید درست اطلاع رسانی بشه و این وظیفه مسئولین سایته. به عنوان نمونه:
    ۱- قدیم مراسم تعزیه یک انضباطاتی داشت که کسی از وسط مجلس حق رفت و آمد نداشت و هیچ کودکی در وسط صحنه تعزیه نمی رفت. متاسفانه ظاهرا تعزیه گردان و سایر مسئولین خیلی بی خیال از کنار این مسائل می گذرند.
    ۲- در گذشته تعزیه ها در روز برگزار می شد و امکان نورژردازی نبود اما در چند سال اخیر که در شب برگزار میشه همچنان از نور ژردازی خبری نیست. تازه سالهای قبل حداقل تاسوعا یک کارهایی میشد که امسال آن هم انجام نشد.
    ۳- یک ذره فکر کردن قبل از آسفالت کردن حیاط مسجد باعث میشد کار دقیق تری انجام بشه و اسب سواری که اساسی ترین ابزار تعزیه است با این همه مشکل روبرو نشه.
    موارد دیگری هم هست که در فرصت دیگه مطرح می کنم ولی لطفا رسیدگی کنید. صرفا سایت راه انداختن کافی نیست و باید پیگیری کنید.

  10. ) *]
    سلام. یعنی شما نمی توانید حتی مطالب را انتقال دهید. پس چیزهایی که در مورد اهداف سایت زدید که نقض میشه.
    از طریق سایت که نمیشه کاری کرد، از طریق صندوق پیشنهادها هم نمیشه کاری کرد. پس چه جوری باید به وضع مسجد کمک کرد. ظاهرا کمک مردم به مسجد فقط از طریق پول دادن امکان داره.
    آخه چطور یکسری آدم دانشمند تصمیم گرفتن که کل حیات مسجد آسفالت بشه. یا اصلا تعزیه نمی دونن چیه یا چون همه بچه های شهر هستن تا حالا اسب ندیدن یا چون همه تخصص عمران و معماری دارن خواستن پست مدرن باشه.
    ملتی تغییر نمی کنه مگر اینکه خودشون تغییر کنند. تا موقعی که مجموع سواد هیئت امنا و شورا روی هم دیپلم نمیشه وضع همینه که هست. البته زحمتهای زیادی میکشن ولی توانشون در همین حده دیگه؟؟!!!!!!!!!!

      1. سلام. من با این دوستمون موافقم. آیا از این همه جمعیتی که در دهه عاشورا در یانس آباد حضور دارن کسی نیست که سواد و توان بالاتری داشته باشه. آخه کدوم کارشناسی به این نتیجه رسیده که حیات و آسفالت کنند.
        مطمئن هستم تغییر در سکوی تعزیه و رنگ آمیزی اون و خیمه بالای آن کار هیچ کدوم از هیئت امنا نیست و به این نتیجه رسیدم هیئت امنا در مورد مسائل مهمی مثل اینکه گوسفندهای قربانی روز عاشورا را کی آبگوشت کنیم و بخوریم نظرات کارشناسی خوبی می دهند اما تو رو خدا توجیهشون کنید در مورد آسفالت حبات و مسائل اینچنین نظر ندن.

        1. با سلام. من تازه با این سایت آشنا شدم و کل دیدگاههای بالا را خواندم. جالب است در دیدگاهی فردی گفته بود که ظاهرا فقط می توان در مورد مسجد و اجرا نظر داد و در اینجا مدیران سایت می گویند ما هیچ نظری را نمی توانیم انتقال دهیم. مگه داریم. مگه میشه. چطور ممکنه نتونید در مورد موضوعاتی مثل آسفالت کردن حیات نظر بدید. امسال شاهد سر خوردن اسب بودیم که در طول ۵۰ سال تعزیه روستا سابقه نداشته. خوب اگر هیئت امنا این ژیشنهاد را داه باید پاسخ گو باشه اگر شورا نظر داده باید پاسخ گو باشد. کم سوادی و کم خردی یک عده که نباید موجب کنار کشیدن بقیه شود. لطفا از این دیدگاهها بگیرید و بهشون تحویل بدید. بالاخره بفهمن مردم دقت دارن شاید در کارها بیشتر دقت کنن.

        2. سلام دوست عزیز به نظر من مشکل اصلی اسفالت بودن حیات مسجد نیست چراکه اگر خاطرتون باشه قبلا هم حیات مسجد اسفالت بود هرچند بنده بخاطر دارم که در همون موقع هم خطر سر خوردن اسب ها در چند مورد وجود داشت که به خیر گذشت اما موضوع اینکه جایگزین شما برای اسفالت چیه؟
          اگر مثل سال قبل قسمتی رو سنگ کنند که با تاخت و تاز اسب ها احتمال برتاب سنگ و برخورد اون با سر و صورت مردم زیاده!
          اگه خاک بریزن بلند شدن خاک موجب الودگی هوا و کاهش دید میشه و زیاد مناسب نیست!
          به نظر من مشکل جای دیگه است و اون هم اموزش ندیدن و اماده نبودن اسب هاست در همین تعزیه حر امسال دیدین که است در حالت قدم رو بی خودی ترسید و به زمین خورد!!! اسب ها باید از روزهای اول اورده بشن تو مسجد بچرخن نوازنده ها بنوازن خوانده ها سوارشون بیشن تا عادت کنن نه اینکه تازه روز تعزیه و در مجلس تعزیه این اتفاقات بیفته که نتیجه اشم بشه اینه!!!!

        3. سلام. دوست عزیز یعنی این مشکل اینقدر بزرگه که جایگزین براش نیست. کافیه در آپارات تعزیه ها را ببینید تا متوجه بشید در سایر تکیه ها چه کار کرده اند. یعنی اونجا گرد و خاک نمیشه. اگر یک نمونه آسفالت دیدید به ما هم آدرس بدبد. قبلا حبات تکه ای آسفالت، تکه ای سیمان و قسمتهایی خاکی بود . چون حیات کوچک بود همین که اسب قدم میزد کافی بود. بعد تصمیم گرفتن سکو گرد بشه و حیات بزرگ تا بشه به راحتی مانند تکیه های بزرگ تعزیه را اجرا کرد. یه دفعه حیات چنان آسفالتی شد که باند فرودگاه هم به این صیقلی آسفالت نداره.
          مگه ده ما پرورش اسب داره که اسبها رو انتخاب کنیمو بیاریم تعلیم بدیم. بهترین اسب ها در بهترین زمین ها هم زمین می خورن اما اینکه اسب در حال قدم زدن سر بخوره بر می گرده به شاهکار حیات مسجد نه ترس اسب و این حرفها.

        4. سلام عزیزان من فکر می کنم هر دو عامل در شکل گیری این اتفاق نقش بررنگی رو داشت و علت زمین خوزدن اسب تنها اسفالت نبود چرا که در همین امسال شاهد اون بودیم که در تعزیه های بعدی با عوض شدن اسبها خدا رو شکر مشکی بیش نیومد و دیدیم که در تعزیه عاشورا اقای کریمی نصف تعزیه رو بدون مشکل سوار اسب بود بس این نیست که فقط اسفالت حیاط مسجد رو علت اصلی بدونیم بلکه به نظر من مهمتر از اون اماده نبودن و مناسب نبودن اسبها برای این کار ربود و فقط کافی بود اسبها رو از روز اول بیارن و نیم ساعت قبل تعزیه در حیاط مسجد بچرخونن همین

        5. آقای بختیاری. بله، می شه به جای استفاده از اسبهای عالی از یابو یا قاطر استفاده کرد و خیلی آرام و بی سرو صدا تعزیه را اجرا کرد. اصلا الاغ که از همه اینها آروم تره. عزیزه من مشکل اصلی بی خردی افراد دست اندر کاره. این لینک تعزیه حصار خروان خودمونه. اسبهاشونم یابو نیستن. حالا چرا اینجا خاک نمیشه، چرا از الاغ استفاده نکردن. به جای توجیه و ارائه راه حل های ساده باید فکر اساسی کرد. بله میشه گفت اصلا از اسب استفاده نکنن ولی این که راهش نیست.ممکن بگن این مسجد و جاهای دیگه تکیه است که باز این هم توجیه مسخره تر از قبلیه.
          http://www.aparat.com/v/2aj6I

      2. سلام داوری جان این چه ربطی به قاطر و یابو داره!!!؟؟؟ شما فیلم مختار رو دیدید اسب مختار علی رغم قشنگی و زیبایی بسیار رام و ارام و تربیت شده است ما میگیم اسبها رو اموزش بدن!!

  11. سلام تعزیه روزهای اول امسال و شهادت خوانی اقای رجبی در یکی از اون روزها انتخاب جالب بجا و هوشمندانه ای بود چرا که در سالهای اخیر و با حضور نیروهای جوان ایشان از شهادت خوانی فاصله گرفتند و کمتر نقش شهادت خوانی به ایشان می رسد که این می توانست فرصت و محک خوبی برایشان باشد که به خوبی انجام دادند لطفن فیلم اون تعزیه و تعزیه طفلان مسلم امسال رو هم روی سایت بزارید.

  12. صحنه آرایی و موسیقی دو رکن اصلی شبیه خوانی در روستای ما در ضعیف ترین حد ممکن قرار دارند
    جای خالی نی اصلی ترین آلت موسیقی برای شبیه خوانی و نور پردازی مناسب(که در روستای ما وضعیت مضحکی دارد) به شدت احساس میشود.
    شببه خوانی قبل از اینکه مراسم عزاداری باشد هنر است
    هنر ادبیات نمایشی
    امروز پرچم ادبیات نمایشی در دست شبیه خوانیست
    کاش گردانندگان مراسم بدانند که چه رسالتی بر دوش دارند
    اگر به پیشرفت ادبیات نمایشی کمک نمیکنیم حداقل ضربه هم نزنیم…

    1. با احترام/ هنر نمایشی نیاز به ابزار مناسب دارد که ما در تلاشیم تا در حد امکان از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم اما در برخی از حوزه ها نظیر نورپردازی امکان تغییرات کمی داریم و متاسفانه اکثر افراد تصمیم گیرنده در این خصوص کمترین اطلاعی از ادبیات نمایشی و ابزارهای آن ندارند و صرفا به دنبال اجرای مراسم و برگزاری مراسم شام و گذراندن یک محرم دیگر نظیر محرم سالهای گذشته هستند.

  13. سلام به نظر من عملکرد مسولین سایت در چند وقت اخیر به شدت با افت کیفیت همراه بوده به عنوان نمونه به دیدگاه ها یا پاسخ داده نمیشه یا پاسخ ها اغلب به صورت بسیار خلاصه و از سر واکنی داره به نظر من بهتر بود بعد از محرم یک گزارشی تهیه می کردن و میفتن از محرم پارسال تا حالا چندتا دیدگاه مطرح شده چندتاش پیشنهاد چند انتقاد بوده چقدرش عملی شده چندتا و به چه علت قابل اجرا نبوده و … هرچند این کارها زحمت داره ولی این دوستان که این کارو قبول کرن لااقل با تمام قوا انجامش بدن.

    1. با احترام/ ارائه گزارش معمولا جهت کنترل عملکرد به کار می رود بنابراین این سایت اگر هم گزارشی تهیه کند قاعدتا برای اطلاع عمومی نبوده و صرفا جهت کنترل عملکرد سایت و بصورت داخلی تهیه می شود.
      بسیاری از موضوعات در قالب دیدگاه صرفا جنبه خبری داشته و نیازی به پاسخ ندارند بنابراین الزامی ندارد تا تمامی دیدگاهها با پاسخ همراه باشند.

  14. بنام خدا-بیدار کننده وجدان بنده چند وقت پیش متنی ارسال کردم که بعدا فهمیدم اشتباه کردم وازتمام کسانی که باعث رنجش خاطرشان شدم معذرت خواهی مینمایم خداوند همه را ببخشد ومن الله التوفیق

  15. سلام و خدا قوت
    می خواستم بپرسم با توجه به نزدیک بودن محرم مشکلات پارسال که مردم پس از محرم به اونا اشاره کردن برای امسال حل شده؟
    از جمله نورپردازی، سر بودن حیاط مسجد، تعلیم اسب ها، استفاده از بلندگوهای گوشی نامناسب و نابجا و ….

    1. با احترام/ خیر چون اصلا معلوم نیست اسبی باشه تا تعلیم داده بشه.
      میکرفون ها هم در همین حد وسع مسجد میرسه و نیاز داره خیرین مثل شما پیش قدم شوند و میکرفن مناسب تر تهیه کنند.
      خدا رو شکر هیئت امنا هم اعتقادی به نور پردازی نداره و معتقدند که چون عاشورا در روز بوده باید تمام چراغها روشن باشه و همه همدیگر و با دقت ببینند و خودشون هم بتوانند پشت میز جلوی در مسجد تمام عزاداران را زیر نظر داشته و کنترل کنند.
      در مورد سر بودن حیاط مسجد هم هنوز فکری نشده است
      به همین دلیل هم سایت بیشتر بر روی مقالات خلاقانه در مورد رابطه تعزیه با شعر و موسیقی و تعزیه خوانی ذاکرین می پردازد و سایر مشکلات به هیئت امنا واگذار شده است

      1. قبول امکانات کمه ولی هست ژس چرا از امکانات فعلی درست استفاده نمی کنید یعنی برای امام خوانی زنانه خوانی و بچه خوانی نه تمامی نقش ها اصلا قبول دارید که اینا برای شهادت خوانی و مخالف خوانی مناسب نیست؟
        بعدشم شما ببینید سیستم فعلی تون رو چقدر می خرن و خودتون چقدر بودجه دارید و سیستم مناسب چه قیمتیه کسری بودجه رو اعلام کنید تا بنده یا هرکس دیگه که تمایل داره کمک کنه اگر منم بخوام برم بخرم باز ممکنه اونی باید و شاید نباشه یک کارشناس اینکار باید این کارو انجام بده کمک مالیش با مردم

        1. با احترام
          هزینه لازم برای خرید یک میکسر معمولی با حداقل امکانات حدود ۱۵ میلیون تومان است. دستگاه فعلی هم با تمامی ملحقات شاید حدود یک میلیون فروخته شود (این اطلاعات نظر کارشناسی است که از وی سال گذشته استعلام شد)
          ما منتظر کمک جنابعالی و دیگر عزیزان برای تهیه بودجه و ارتقا سیستم هستیم (لطفا دوباره بیان نکنید که باید اعلام عمومی شود چرا که این رسم هیچگاه در روستای یانس آباد مرسوم نبوده و بانیان بصورت خودجوش اقدام به تامین هزینه کرده اند. همانگونه کلیه میکروفن های مسجد توسط بانیان خریداری شده است)

          1. با احترام/ لطفا در مورد «استفاده درست» راهنمایی بفرمایید. در مورد استفاده از میکرفن هندزفری فیلم زیر را مشاهده کنید
            http://www.aparat.com/v/IZeEM
            http://www.aparat.com/v/dJHva
            http://www.aparat.com/v/VEXDl
            http://www.aparat.com/v/yqvSt
            http://www.aparat.com/v/Mb5ED
            http://www.aparat.com/v/BWTRY
            http://www.aparat.com/v/kvjLX
            شما هم با کمی جستجو و حضور در مجالس تعزیه می توانید فیلم های مرتبط بسیاری پیدا کنید و به جای مثال زدن از برنامه خندوانه ، از مثالهای مناسب دیگر استفاده کنید.
            در هر حال ما هرگونه پیشنهادی در خصوص بهتر شدن صداپردازی (نظیر خرید میکسر) را قبول کرده و همچنان منتظر کمک شما هستیم

  16. من می خواستم راجع به میکروفن های گوشی که استفاده میکنید و بارها در سایت بهش اشاره شده یک بحث منطقی با مسولان مربوطه داشته باشم
    اقا این میکروفن ها رو فقط برای زنانه خوانی امام خوانی و بچه خوانی استفاده کنید برای نقش های دیگه مناسب نیست نمونه اشم می تونم به برنامه خندوانه و دورهمی اشاره کنم که از این میکروفن ها استفاده می کنن ولی وقتی قراره خوانده ای بخونه میکروفنش رو عوض می کنن دیگه میکروفن گوشی نداره یعنی شما این رو ندیدید؟

  17. سلام در تعزیه یانس اباد به تدارکات و لباس ژوشیدن و مسائل از این دست اصلا توجه نمیشه سال گذشته هم اشاره شد چرا در تعزیه یانس اباد لباس خلیفه مثل یزید مامون و … حاکم یک شهر مثل ابن زیاد و قتلق و … گاها ابن سعد اشراف و افراد معمولی در تعزیه امام علی و حضرت فاطمه عینا یکیه؟! باید هرکدوم از این مناصب لباس مخصوص خودشون رو داشته باشن یعنی کلا ۳ دست لباس متفاوت لازمه که تهیه و تدارکش نباید خیلی کار سختی باشه بعلاوه در حال حاضر فکر یکی دو نوعی موجود است ژس فقط مدیریت وجود نداره به این نکاتم خواهشا تنوجه کنید مردم میگن ولی جه فایده!

  18. به مردم احترام بزارید هنوز بخش ذاکرین در سایت ناقصه و اطلاعات کامل وجود نداره درخواستها توجه نمیشه چند بار فیلم تعزیه ئوطفلان ژارسال رو خواسته بودن چرا نمی ذارید ژس؟!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب سایت رسمی شبیه خوانی روستای یانس آباد قزوین