مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است - ( سخنی از امام حسین علیه السلام)
‫شبیه خوانی روستای یانس آباد » دعوت از استاد علی صدیقیان‬
займы на карту

دعوت از استاد علی صدیقیان

درگذشتگان تعزیه خوان

به نام خدا

در راستای وعده های داده شده در خصوص تدوین برنامه ای جامع برای شناسایی استعدادهای جدید، آموزش نیروهای جوان و در نهایت جانشین پروری، به اطلاع دوستداران تعزیه می رساند پیرو درخواست به عمل آمده از استاد علی صدیقیان (پیشکسوت هنر تعزیه) ، ایشان ضمن استقبال از تدوین چنین برنامه ای اعلام فرمودند در چند روز آینده برنامه ای کامل و متناسب با شرایط روستای یانس آباد تهیه و در اختیار تعزیه گردانان و در نهایت عوامل سایت قرار خواهند داد و ان شاء الله در حین اجرای این برنامه نیز به عنوان مشاور، تعزیه گردانان روستا را همراهی خواهند نمود. لازم به ذکر است چنین برنامه ای در سایر نقاط کشور نظیر جزیره کیش ، دماوند و… توسط ایشان تدوین و اجرا گردیده است.
پیشاپیش از حسن همکاری این استاد ارجمند تشکر کرده وآرزوی توفیق روزافزون برای ایشان از پروردگار یکتا خواستاریم.

خلاصه ای از سابقه هنری استاد علی صدیقیان
متولد سال ۱۳۴۷ در قزوین (محله امام زاده علی) و ساکن تهران
شروع تعزیه خوانی از ۷سالگی
شروع نوازندگی از ۱۰ سالگی زیر نظر استادانی همچون مرحوم اصغر گرگانی ، مرحوم حاج علی ترابی و جناب عباس گرگانی
بیش از ۳۵ سال نوازندگی ترومپت و نی بصورت حرفه ای
عضو انجمن تعزیه ایرانیان
همکاری با گروههای مختلف تعزیه، گروههای مختلف موسیقی سنتی، برنامه های رادیویی، سریالهای تلویزیونی، فیلم های سینمایی و تئاتر به شرح زیر:

100829316681

گروههای تعزیه:
اجرای تعزیه در کشور مسکو و کره جنوبی
اجرای تعزیه در قودجان خوانسار در پنج سال متمادی

برنامه های رادیویی:
اجرای تعزیه در رادیو ایران بصورت زنده به کارگردانی احمد عزیزی

سریالهای تلویزیونی:
اجرای ترومپت در سریال کلاه پهلوی

فیلم های سینمایی:
اجرای ترومپت در فیلم معراجی ها

تئاتر:
اجرای موسیقی زنده در تئاتر رویای نیمه شب پاییز
اجرای موسیقی زنده در تئاتر روزی، گذری، روزگاری
اجرای موسیقی زنده در تئاتر تعبیر یک رویا

گروههای موسیقی:
اجرای نی و ترومپت در دوحه قطر به همراه گروه موسیقی نجوا


۱۲ دیدگاه برای “دعوت از استاد علی صدیقیان”

کمک به تعزیه بهمن ۶ام, ۱۳۹۲ at ۴:۵۳ ب.ظ

سلام فیلمی از تعزیه خوانی اقای علی صدیقیان بر روی سایت قرار بدین تا ما بیشتر با ایشون اشنا بشیم.

مدیریت سایت 1 بهمن ۶ام, ۱۳۹۲ at ۹:۳۷ ب.ظ

با احترام/ ایشان در حال حاضر نوازنده ترومپت و نی هستند و می توانید در فیلم های شبیه خوانی قودجان خوانسار نمونه ای از کارهای ایشان را مشاهده کنید

موسيقي سنتي بهمن ۱۷ام, ۱۳۹۲ at ۸:۰۱ ق.ظ

سلام بر شما
بسیار سایت مفیدی دارید و قطعا برای علاقمندان قابل استفاده است . تعزیه هنری است که اگر خوب انتقال داده شود و فنی و تخصصی به آن نگاه شود در واقع حفظ یک میراث فرهنگی خواهد بود . این کار شما یک کار ارزشمند است . بامید توفیق بیشتر.
پایدار و سربلند باشید .

مدیریت سایت 1 بهمن ۱۷ام, ۱۳۹۲ at ۱:۱۵ ب.ظ

با احترام و تشکر از لطف شما. وبلاگ شما را دیدیم وبسیار استفاده کردیم. خوشحال خواهیم شد اگر با نظرات کارشناسی خود در زمینه موسیقی سنتی و پیوند آن با تعزیه راهنمای ما باشید

بختیاری بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۲ at ۵:۴۶ ب.ظ

ایا اقای صدیقیان با تعزیه خوانا ن روستا خصوصا اقای بختیاری اشنایی دارند و تعزیه خوانی ایشان را دیده اند؟ در راه شناسایی و پرورش استعدادهای جدید چه کس یا کسانی ایشان را یاری می کنن؟ یا ایشان به تنهایی این کار را انجام می دهند؟!

مدیریت سایت 1 بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۲ at ۲:۵۰ ب.ظ

با احترام/ این کار از طریق سایت صورت خواهد گرفت و در حال حاضر مراحل آماده سازی زیرساخت لازم برای سایت در حال انجام است . ابتدا باید علاقه مندان صدای خود را در سایت آپلود نمایند و پس از آن فایلها برای آقای صدیقیان ارسال شده و ایشان در مورد ادامه مسیر نظر خواهند داد.

ناشناس بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۲ at ۵:۵۱ ب.ظ

سلام بهتره از اقای صدیقیان بخواید تا علاوه بر کشف استعدادهای جدید تعزیه خوانهای فعلی رو هم اموزش بده چون به همون اندازه مهمه.

مدیریت سایت 1 بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۲ at ۲:۴۶ ب.ظ

با احترام/ ان شاء الله در مراحل بعدی

ناشناس بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۲ at ۵:۵۵ ب.ظ

میشه برای اموزش دادن نیروهای جوون از تعزیه دانان روستا مثل اقای بهروز کریمی و … هم به اقای صدیقیان کمک کنند ؟ یا اینکه این کار به صورت انفرادی قرار انجام بشه؟؟!!

مدیریت سایت 1 بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۲ at ۲:۴۵ ب.ظ

با احترام/ این برنامه توسط ایشان تنظیم خواهد شد و سایر برنامه ریزی ها براساس نظر ایشان انجام می شود

ب/ک بهمن ۲۲ام, ۱۳۹۲ at ۱:۴۰ ب.ظ

شیطان به رسول خدا گفت من طاقت دیدن ۶ خصلت را در آدم ها ندارم !
۱ .وقتی به هم می رسند سلام می کنند
۲٫با هم مصاحفه (روبوسی) می کنند
۳٫برای هر کاری انشااله می گویند
۴٫از گناه استغفار می کنند
۵٫برای شروع هر کاری بسم اله می گویند
۶٫ تا نام حضرت محمد (ص) می آید صلوات می فرستند
بسم اله الرحمن الرحیم ، سلام گرم و خسته نباشید خدمت مسئولین و همه هم روستائیان عزیز ، انشااله خداوند منان حافظ همه شما باشد ، بر جمال محمد صلوات /
سلام گرم دوم را شخصا خدمت این برادر بزرگوارمان که عاجزانه درخواست کرده اند در سایت نظر قرار بدهیم عرض مینمایم ولی باید مطلبی را خدمت ایشان عرض نمایم که برادر بزرگوار با این کارت همه را زیر سوال می بری و جلوه زشتی به سایت می دهید قرار نیست در مورد هرچیزی نظر داده شود و غیره، بعضی موارد فقط جنبه اموزشی دارد وباید از آن درس بگیری و اگر وقتی را که صرف نوشتن این متن نا مناسب کرده ای این کلیپ را با دقت گوش می کردید الان با در آمد ماهور و گوشه های ان تا حدودی آشنا می شدید و دفعه بعد با زیبایی تمام یک انتقاد علمی و درست می نوشتید . و حداقل به اموخته های خود افزوده می کردید .
در ابتدا به خاطر مقاله ای که در مورد طنز در تعزیه درخواست شده بود وتوسط مسئولین تهیه گردید و حقیقتا بسیار زیبا و جامع بود تشکر و قدردانی می نمایم . البته با ذکر این مطلب که چون تصاویر در این مورد زیاد مناسب اتنخاب نشده بود بازهم تعدادی این کار را تمسخر آمیز نقد و بررسی کرده بودند البته در این تصاویر این گونه به نظر می رسید، اما اگر فیلم های جدیدتر تعزیه در سال های اخیر را بررسی کنیم خصوصا در کارهای استاد بزرگوار استاد صفاریان ( مخالف خوانی )می بینیم که اینگونه نیست و این هنر در تعزیه امروزه بسیار با برنامه ریزی و اصولی اجرا می شود .در کل هم به خاطر این مقاله و سایر مقاله ها که بسیار آموزنده می باشد تشکر می نمایم و انشاله در آینده بیشتر از این موارد در سایت مشاهده شود و سطح کیفی سایت روز به روز بالاتر برود . در مورد موسیقی و تعزیه که در گذشته ام اشاره شد کار زیبائیست اما متاسفانه کمی این قسمت بی کیفیت و تکراری شده (در زمینه اموزش و اشاره به دستگاه و گوشه ها ) اکثرا به دستگاه ماهور و چهار گاه می پردازید در حالی که می توانید از دستگاه دیگر نیز استفاده کنید مثل شورو سه گاه و حتی راست پنجگاه که متاسفانه همیشه در موسیقی ما مظلوم واقع شده است و کمتر از این دستگاه نام برده می شود ویا دستگاه همایون که بد نیست اشاره نمائیم که ذاکر عزیز اقای رجبی در آمد همایون را در چند تعزیه تا حدودی درست اجرا میکنند می تواند برای این قسمت گزینه مناسبی باشد یا اجرا های اقای ایرج کریمی در سالهای گذشته گزینه مناسبی برای اموزش دستگاه شور باشد .وحتی می توانید برای بالا بردن کیفیت از کارهای تعزیه خوانان دیگر غیر از روستای خودمان استفاده کنید .اما در مورد برنامه ای که در سایت به ان اشاره کرده اید و از دعوت برادر صدیقیان صحبت شده است کار بسیار زیباست و بازهم جای تشکر و قدردانی دارد و با توجه به شناختی که از این برادر بزرگوار دارم استفاده از کمک ایشان می تواند خیلی مفید در تعزیه روستا باشد ، اما جای دارد مطلبی را بنده حقیر اشاره نمایم البته با این مقدمه که متاسفانه امروزه گفتن کلمه استاد چقدر راحت شده است!البته از این موارد امروزه زیاد است …. ! ببینید برادران بزرگوار هر فردی در هر هنری یک سابقه و تجربه ای دارد حال در بعضی افراد کمتر در بعضی افراد بیشتر اما اینها در هنر خصوصا در موسیقی دلیل بر استاد بودن نیست یا اگر فردی با چند گروه ،موسیقی اجرا کرد شما به نام استاد در موسیقی از ایشان یاد می کنید.البته بنده حق می دهم به هر حال زحمت کشیده اید و این کار را انجام داده اید و به خاطر زیبایی کار کمی به قول امروزی ها اب و تابش را زیاد کره اید و چون بنده خودم از قبل کارهای برادر صدقیان را مشاهده کرده ام بودم و با شبیه خوانی سایرین مقایسه کرده ام این مطالب رابیان می نمایم ،و در موسیقی سنتی هنوز خیلی زود است که شما بخواهید نام استاد بر زبان بیاورید آیا ملاک ما در استاد گفتن به کسی فقط بر اساس علاقه شخصی است یا ملاک و معیاری در کار است؟ در اینجا بایدمنظور خود را از جایگاه اجتماعی استادی در هنر مشخص کنیم. آیا منظور شبیه همان استادان بنا، نقاش… است که به فرموده استاد دوامی همان اوستا (یک) است، یا نه منظور واژه ای منحصر بفردتر وتـخصصی تر است؟ اگر شق اول را در نظر بگیریم، جایی برای مناقشه باقی نمی ماند. پس سعی می شود ضوابطی که به نظر نگارنده لااقل می تواند شرط لازم (و نه الزاما کافی) برای تعریف واژه استادی به معنای علمی آن باشد، بیان گردد. پیشاپیش ذکر این نکته لازم است که این ضوابط می تواند مورد اجماع قرار نگیرد. پس جا برای بحث و گفتگو تا رسیدن به نظری فراگیر همچنان باز است.
یک: به طور معمول دو ویژگی پنهان در استادی نهفته است. یکی کمیابی و دیگری سن و سال. خود واژه استادی از نخبه بودن حکایت دارد و از آنجا که نخبه بودن امری نسبی است، پس اگر فرض کنیم که بیشتر هنرمندان استاد باشند، حرمت و قداست این واژه از بین می رود. از طرفی چون متعالی شدن امری زمان بر است، معمولا دور از ذهن خواهد بود که کسی در این سن به چنین درجه ای نائل شود. از مرحوم استاد عبادی ذکر می کنند که وقتی ایشان را استاد خطاب کردند، بر آشفتند و فرمودند تا وقتی حسن کسایی زنده است، به من نگویید استاد.

دو: اگر چه کرانی برای علم و هنر متصور نیست، اما استاد باید به اندازه کافی به این بی نهایت نزدیک شده باشد بطوری که با صرفنظر کردن از موارد جزیی، به اصطلاح کامل و پخته شده باشد.

سه: استاد باید روحیه ای پژوهشی داشته باشد. باید اهل تحقیق و تالیف باشد. باید جستجوگر و نا آرام باشد. روش گذشتگان را درک کرده باشد و خود چیزی برای آیندگان به آن افزوده باشد.

چهار: این نو آوری و افزودن چیزی به میراث گذشتگان، باید مورد قبول واقع شود و رهروانی داشته باشد. وگر نه، اینکه سبکی ابداع شود که نه نقطه عزیمت آن معلوم باشد و نه مقبول اهل هنر واقع شود و رهروی هم نداشته باشد، با مرگ مبدع، خود نیز می میرد. چنین سبکی در بقا و دوام فرهنگ و هنر، هیچ جایگاهی نخواهد داشت.

پنج: استاد باید نقطه اتصال گذشته به آینده باشد و این میسر نخواهد بود مگر با تربیت شاگرد. اصلا با ذکر کلمه استاد، کلمه شاگرد هم به ذهن متبادر می شود. پس هنرمند بدون شاگرد، استاد نمی تواند باشد. هر چند که هر شاگردی هم مقبول نظر نیست. چرا که هر شاگردی نمی تواند چراغ هنر را روشن نگه دارد. پس به زبان بهتر، برای اتصال گذشتگان و آیندگان، استاد باید شاگردانی مبرز تربیت کند که لااقل تعدادی از آنها استادان آینده باشند.

شش: استاد باید موثر بر جامعه باشد و نه تنها بر مخاطبین، بلکه بر هنرمندان متاخر هم تاثیر گذار باشد. چنانکه در هر کوی و برزنی که سازی زده شود یا آوازی خوانده شود بتوان تاثیر و جای پای استاد را در آن یافت.ایا اینگونه است ؟
.اما مسئله خیلی مهمتر که حقیقتا خیلی دردآور است این است که بیان فرموده اید از پیشکسوت هنر تعزیه درخواست کرده ایم که برای تعزیه ما برنا مه ریزی نمایند، برادران بزرگوار من، زمانی که این برادر بزرگوار اقای صدیقیان در محله امامزاده علی به دنیا امدند اقای ایرج کریمی پیشکسوت تعزیه خودمان شهادت خوانی می کردند اقای رجبی علی اکبر خوانی می کردندو حتی اقای عابدینی بزرگوار ، بعد شما با تمام غرور نوشته اید که قرار است پیشکسوتان برای تعزیه ما برنامه ریزی کنند و هنر چندین و چند ساله تعزیه روستا را زیر سوال ببرید در حالی که ما خودمان کلکسیون پیشکسوتیم بله بنده با برنامه های این بزرگوار در شهر های دیگر کم و بیش اشنایی دارم اما اخه بروید و تحقیق کنید تعزیه انها کجاست و تعزیه ما کجاست . پس وقتی می خواهید کاری را انجام دهید تمام جوانب آن را بسنجید البته کمی هم پیشکسوتان خودمان مقصر هستند داشتن بعضی خصلت های نا مناسب این شرایط را به وجود می اورد مگر نه امروز بزرگان ما باید برنامه آموزشی برای تعزیه سایر نقاط تهیه می کردند نه اینکه …..! در پایان اگر امکان دارد مقاله ای در مورد سبک آموزش تعزیه در روستای خودمان در دوره های مختلف بنویسید از زمان شهادت خوانی مرحوم کریمی که مرحوم عابدینی بزرگ تعزیه بودن و سبک خواندن ان مرحوم کاملا در شهادت خوانی های مرحوم کریمی شنیده می شود تا به امروز …… خداوند همه رفتگان روستا خصوصا مرحوم کریمی ومرحوم یانسی را رحمت کند و حافظ همه مسئولین سایت باشد انشا اله .(ب/ک) ضمنا سانسور کردن این متن هیچگونه دلخوری پیش نخواهد اورد و از ارزش های شما عزیزان و سایت کم نخواهد کرد هدف انتقال مطلب به شماست به خاطر کمک و راهنمایی در مسیری که برداشته .

مدیریت سایت 1 بهمن ۲۲ام, ۱۳۹۲ at ۲:۲۹ ب.ظ

با احترام/ ممنون از بیان نظرات ارزشمند و آموزنده جنابعالی
در خصوص مطالب گفته شده چند مورد قابل ذکر است.
۱- در مورد واژه استاد با شما کاملا موافقیم اما به نظر ما (مدیران سایت) و همچنین اخذ نظر پیشکسوتان تعزیه، جناب آقای صدیقیان تمامی شاخص های لازم گفته شده توسط شما را دارا می باشند (البته جنابعالی در دیدگاههای خود در بخش ذاکرین، بارها واژه استاد را برای تعزیه خوانهای جوانی همچون آقای برکتی و آقای صفری به کار برده اید که حداقل شاخص اول یعنی سن را دارا نمی باشند (حتی آقای برکتی معیار تجربه را نیز دارا نیستند چون تعزیه خوانی را از ۲۰ سالگی شروع کرده اند)
۲- بدیهی است که ممکن است اساتید بسیار برجسته و با تجربه تر از استاد صدیقیان در هنر تعزیه وجود داشته باشند اما همه ایشان این لطف را به تعزیه روستا نداشته اند و تنهاایشان حاضر شده اند با کمال میل در این راه به تعزیه گردانان روستا کمک کنند.
۳- در زمینه بهبود سیستم های اجتماعی همیشه دو رویکرد وجود دارد. رویکرد اول استفاده از خبرگان درون سیستم و رویکرد دوم استفاده از متخصصان خارجی. در همه سیستم های اجتماعی متعالی، افراد درون سیستم معمولا قادر به شناخت تمامی ضعف ها و قوت های سیستم خود نیستند و یک مشاور از بیرون سیستم بسیار بهتر می تواند کاستی های سیستم را شناخته و برای آن راه حل ارائه دهد و راه حل های ارائه شده توسط ایشان معمولا راحتتر مورد پذیرش قرار می گیرد. اما این رویکرد دارای نقاط ضعفی است که مهمترین آن عدم آشنایی متخصص خارج سیستم از شرایط، محدودیت ها، ارزش ها و فرهنگ سیستم مورد بررسی است. برای رفع این مشکل، بهترین حالت همکاری خبرگان درون سیستم با مشاوران خارج سیستم است. این اصل در مورد تعزیه روستای یانس آباد نیز حاکم است و هدف استفاده از تجربه پیشکسوتان روستا در کنار تجربه و دانش اساتید حرفه ای این هنر می باشد.
۴- در مورد آموزش هنر تعزیه در قدیم، شما می توانید به بیوگرافی آقایان کریمی و عابدینی مراجعه کنید. با مطالعه آن متوجه می شوید که تنها کسانی در این هنر موفق بوده اند که در طول زمان و از کودکی و به شکل استاد- شاگردی آموزش های لازم را دیده اند. از آنجا که در زمان حاضر شرایطآموزش به شکل استاد- شاگردی امکان پذیر نیست لذا لازم است از روش های جایگزین استفاده گردد. لازم به ذکر است به دلیل دشواری همین فرایند آموزش است که اکثر تعزیه خوانهای برجسته روستا، این هنر را در کنار پدران خود آموخته اند و دلیل موروثی بودن این هنر در طول تاریخ و در بین همه تعزیه خوانها همین امر می باشد.
۵- همانگونه که در بیوگرافی آقای ایرج کریمی ذکر شده است مرحوم اسحاق علی کریمی هنر تعزیه را زیر نظر استاد ادهم آموخته اند و جهت استحضار مرحوم عابدینی در سن بزرگسالی به جرگه تعزیه خوانان پیوستند.

پاسخ دهید

دیدگاه شما

تویتر خوشمزه فیس بوک دیگ StumbleUpon بوز تکنوراتی