مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است - ( سخنی از امام حسین علیه السلام)
‫شبیه خوانی روستای یانس آباد » برنامه شبیه خوانی محرم 1398‬
займы на карту

برنامه شبیه خوانی محرم ۱۳۹۸

برنامه شبیه خوانی ایام محرم در روستای یانس آباد قزوین

مطابق سالهای گذشته، در دهه اول محرم ،مراسم شبیه خوانی در روستای یانس آباد به شرح زیر برگزار می گردد:

 

۱ یک شنبه (اول محرم) ۱۳۹۸/۶/۱۰ شهادت عقیل
۲ دوشنبه (دوم محرم) ۱۳۹۸/۶/۱۱ غلام ترک
۳ سه شنبه (سوم محرم) ۱۳۹۸/۶/۱۲ ابراهیم خلیل
۴ چهارشنبه(چهارم محرم) ۱۳۹۸/۶/۱۳ شهادت مسلم ابن عقیل
۵ پنجشنبه (پنجم محرم) ۱۳۹۸/۶/۱۴ شهادت طفلان مسلم
۶ جمعه(ششم محرم) ۱۳۹۸/۶/۱۵ شهادت حضرت قاسم
۷ شنبه (هفتم محرم) ۱۳۹۸/۶/۱۶ شهادت حُرّ
۸ یک شنبه (هشتم محرم) ۱۳۹۸/۶/۱۷ شهادت حضرت علی اکبر
۹ دوشنبه (تاسوعا) ۱۳۹۸/۶/۱۸ شهادت حضرت عباس
۱۰ سه شنبه(عاشورا) ۱۳۹۸/۶/۱۹ شهادت امام حسین (ع)

 

مکان : استان قزوین ، اتوبان کرج-قزوین (۲۵کلیومتری قزوین) ، خروجی نیروگاه شهید رجائی (جادهء روبروی نیروگاه) ، روستای یانس آباد ، مسجد صاحب الزمان روستا.

زمان:  کلیه تعزیه ها ساعت ۱۷:۳۰ (پنج و نیم بعداز ظهر) آغاز و تعزیه عاشورا ساعت ۱۰ صبح برگزار می گردد.


۷ دیدگاه برای “برنامه شبیه خوانی محرم ۱۳۹۸”

ذاکر شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۸ at ۸:۰۲ ق.ظ

با سلام و ارادت خدمت دست اندر کاران سایت و تمامی ذاکرین محترم.
خدا را شکر مراسم امسال نیز به پایان رسید و امیدواریم مورد قبول درگاه خدا قرار گرفته و تاثیری هر چتد اندک در رفتار و کردار تمامی مستمعین و ذاکرین گذاشته باشد.
برخی نکات قوت و ضعف مراسم امسال، از نگاه خودم به عنوان یک ناظر بیرونی را در ادامه بیان کرده ام:
۱- موزیک امسال خیلی بهتر شده بود و مطمئنا اثر نفرات اضافه شده به گروه بود که متاسفانه فرصت کافی برای نوازندگی ترومپت دوم داده نمی شد. ایشان نی زیبایی هم می نواختند. به نظرم باید اجازه ورود افراد توانمند تر به این عرصه فراهم گردد. متاسفانه موزیک فعلی نه بر تعزیه اشراف دارد نه بر دستگاهها اشراف دارد و نه ریتم و ضرب را رعایت می کند و به جای اینکه به خواننده کمک کند ، موجب سردرگمی خواننده می شود.
۲- تعزیه ابراهیم خلیل بسیار جذاب بود و واقعا خوب اجرا شد.خصوصا جناب ایرج کریمی ، شبیه حضرت خلیل را بسیار درست احرا کردند. البته قسمتهای انتهایی آن کمی خسته کنتده بود.
۳- تعزیه مسلم خوب بود اما به جای اینکه هر سال اجراها بهتر شود به نظرم امسال افت کرده بود. صدای آقای بهروز کریمی معمولا در اواخر تعزیه ها میگیرد و کلا ۲۰ دقیقه آخر فالش خوانده می شود. هرسال شروع تعزیه ها را بسیار پایین تر شروع می کنند به امید اینکه در آخر تعزیه ، اشکالی پیش نیاید اما هر سال بدتر می شود.
۴- تعزیه حضرت قاسم واقعا بسیار ضعیف اجرا شد و علت اصلی آن اجرای ضعیف آقای یانسی بود. به نظر صدای ایشان برای اجرای نقشهای کوتاه مناسب است و با طولانی شدن اجرا، گوش شنونده خسته شده و به دلیل فالش خوانی بسیاری از قسمتها، عملا بیننده واقعی را دچار سردرد می کند. آهنگهای اشتباه و خارج از دستگاه خواندن ، اثر بدی بر روی شنونده می گذارد. تحریرهای عجیب، نامناسب و اشتباه ایشان نیز مزید بر علتهای قبلی شده بود. آقای شیخی نیز شمر را در این تعزیه به ضعیفترین شکل ممکن اجرا کردند.
۵- تعزیه دو طفلان بسیار خوب اجرا شد فقط احساس می شود آقای شیخی حوصله پیاده سازی قسمتهای نمایشی این تعزیه خصوصا قسمتهای نهایی آن را ندارد.
۶- تعزیه حر واقعا خوب اجرا شد . آقای ایرج کریمی مطابق هر سال با هوشمندی، بر تعزیه مسلط بود و علی الرغم اجرای ضعیف موزیک، تمامی آهنگها را درست و مطابق گوشه آوازی اصلی، درست خواندند. هاتف در این تعزیه عالی بود. آقای محمد کریمی شبیه حضرت عباس را بسیار مسلط و درست احرا کردند و با تحریرهای به موقع، شنونده را مشعوف می کردند.
۷- اجرای تعزیه حضرت علی اکبر عالی بود و شاید یکی بهترین احراهای سالهای اخیر بود. اوجهای درست و روی نت آقای محمد کریمی، امام خوانی بی تظیر آقای ایرج کریمی و ام لیلای متفاوت آقای رجبی باعث شد این تعزیه بسیار خوب اجرا شود.
۸- تعزیه حضرت عباس نیز اشکالات تعزیه حضرت مسلم را داشت. علی رغم کوتاه کردن تعزیه و حذف بسیاری از قسمتهای آن، باز متاسفانه در اواسط تعزیه صدای آقای بهروز کریمی متغیر شده و بسیاری از مواقع و در زمان خارج شدن از دستگاه، تحریرهای آزاردهنده ایشان، شنونده را شوکه می کرد. به نظر صدای ایشان نیاز به تمرین زیاد دارد ضمن اینکه حرکات نمایشی ایشان به شکلی بسیار ابتدایی و خشک اجرا می شود.
۹- تعزیه امام حسین خوب اجرا شد و علی رغم بروز حادثه، به خوبی پایان یافت. در گذشته که حیات مسجد بسیار کوچک بود و یک راه باریک برای حرکت اسب وجود داشت ، هیچوقت اتفاقی رخ نداد تا اینکه با ابتکار هیئت امنا، زمین حیات با آسفالت فرودگاهی و صیقل داده شده پوشیده شد. از آن زمان تقریبا هر سال شاهد یک حادثه هستیم. اسب مانند کلاه خود و شمشیر یکی از ملزومات اساسی تعزیه است و حذف آن موجب افت اجرا و جذابیت تعزیه می شود لدا بهتر است هیئت امتا فکری برای رفع مشکل کرده و صورت مسئله ای که خود به وجود آوردند را با حذف اسب از تعزیه پاک نکنند.

mostafa شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۸ at ۸:۱۴ ب.ظ

خیلی زیبا بود دست همه درد نکنه خدا به همه اجر بده ولی واقعا خواهشمندیم یه فکری به حال این اسب سواری کنید. اتفاق یکبار میفته. چرا اقای کریمی اسرار بر اسب سواری دارند یا هیئت امنا یفکری به حال این قسمت کنند .فقط تغییرات بعضی تعزیه ها مناسب نبود. دوطفلان ضعیف بودند و زیاد سردرگم می شدند. تعزیه عقیلم زیاد جالب نبود تکراری و زیاد برای محرم مناسب نیست. نقش خضرت عباس در تعزیه حر زیاد مناسب نبود هم به سن و سال اقای کریمی نمیخوره هم خیلی احساسی اجرا کردند با تحریرهای نامناسب شعر ها خراب می شد و شنونده متوجه شعر نمی شد. نقش حضرت قاسم مناسب نبود سن اقای یانسی مناسب نیست چرا از نفرات دیگر استفاده نمیکند. اقای بهروز کریمی در تعزیه مسلم زیاد سرحال نبودن. وای نقش حضرت عباس را زیبا احرا می کنند. زیاد احساس نمی کنی اقای ایرج کریمی نمیخانند تغریبا شبیه ایشان میخانند. در نقش ام لیلا هم تغییرات بدهید زیاد تکراری شده از اقای یانسی یا محمد استفاده کنید .

مصطفی شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۸ at ۹:۴۴ ب.ظ

سلام به همه یانس ابادی ها یکم سایت ضعیف شده و انتقادات کم البته از ابتداهم انتقادات زیاد جالب نبود ولی یه اقا و یا یه خانم م.م انتقادات درست و منطقی انجام می دانند مابقی هر کس از فامیل خودش تعریف و مابقی را تخریب می کرد مانند همین انتقاد بالا که فکر کنم از بستگان اقا محمد کریمی بودند زیاد جالب نیست امیدوارم کارشناسان بزرگ بیایند و انتقادات درست انجان دهند در سالهای گذشته بهترین تعزیه اجرایی روستا بازار شام بوده نه علی اکبر که حقیقتا ما چیزی از اشعا متوجه نشدیم چون تلاش زیادی برای نمایش با تحربر بود ولی کار جالبی نیست چون همه این جوانان که الان هاهاها میکنند هیچ وقت نمیتوانند مانند ایرج اقا بخوانند .

ذاکر شهریور ۲۴ام, ۱۳۹۸ at ۱:۱۴ ب.ظ

سلام خدمت آقا مصطفی
من واقعا بی طرفانه و از نظر یک ناظر بیرونی نظرم دادم و نه قصد تعریف از کسی را داشتم و نه قصد تخریب. گفتم تعزیه علی اکبر در بین تعزیه های علی اکبر احرا شده در سالهای اخیر عالی بود پس مقایسه آن با تعزیه بازار شام قیاس مع الفارق است.
یکی از آفت های تعزیه از دید بنده توجه بیش از حد جوانان به تحریر زدن است تا جایی که آقای یانسی به جای تمرین برای درست خوانی، و روی دستگاه خواندن ظاهرا سعی در تحریر زدن دارند. بنابر این در این موضوع من با شما هم عقیده هستم. علت تعریف من از تعزیه علی اکبر ، درست خواتی و روی نت خواتدن؛ اوج ها و فرودهای درست بود نه تحریرهای یکنواخت و تکراری که نه تنها زیبا نیست بلکه باعث نامفهوم شدن اشعار می گردد.

مصطفی شهریور ۲۴ام, ۱۳۹۸ at ۸:۴۹ ب.ظ

شما که می فرمایید با تحریر بیجا در تعریه مخالف هستید چگونه می فرمایید نقش هاتف عالی بود این نقش هم در ان روز فقط نمایش تحریر و یه نوع نمایش تحریری که جدیدا در روستا ما مد شده بود.و ذکر این مطاب هم مهم هست که شما اگه امکان داره نمونه ای از نت خوانی درست تعزیه علی اکبر را بیان کنید تا ماهم متوجه شویم خواهشنا با ذکر دستگاه گوشه و نت مربوطه .شاید این قسمت منظورتان هست که ذاکر بزرگوار اینگونه اجرا کردند .لیلا درا (ها ها ها)زخیمه(ها ها )بیین اکبر امده(ها ها ها )یعنی کلا شعر نابود شد در حالی که این ذاکر بزرگوار حقیقتا صدایشان مناسب زنانه خوانی می باشد و خیلی زیباتر زنانه خوانی می کننند ولی اصرار دارند با ها ها کردن جلب توجه کنند

ذاکر شهریور ۲۵ام, ۱۳۹۸ at ۸:۳۷ ق.ظ

سلام خدمت آقا مصطفی
اتفاقا من اصلا دستگاههای موسیقی را به شکل آکادمیک نمیشناسم و حتی اسم دستگاهها را هم بلد نیستم ولی چون موسیقی زیاد گوش میدم وقتی کسی خارج میخونه کاملا متوجه میشم البته فکر میکنم این موضوع طبیعی است و هر آدم عامی وقتی می گوید فلانی خوب میخونه یعنی علاوه بر صوت خوش ، هارمونی در خواندن وی وجود دارد و شنونده از این هارمونی احساس رضایت می کند. من نه نت میدانم و نه گوشه. ولی وقتی در شروع تعزیه علی اکبر، علی اکبر در اوج میگه “بربند تیغ و…” و از هر صدایی که شروع میکنه ، در آخر به همون جا بر می گرده را من بهش میگم درست خوانی و روی نت خواندن. منی که فقط شنونده ام و فقط گوش میدهم و اصلا مباحث تئوری موسیقی را نمیدانم میفهمم که چه زیبا و درست صدا اوج گرفته و چه زیبا و درست فرود اومده. اتفاقا قسمت «لیلا درآ ز خیمه …» هم جزء قسمتهایی بود که امسال گوش شنونده عادی هم درک میکرد که روی نت خوانده شده بدون اینکه صدا متغیر و گوش خراش بشه. مثلا تحریرهای آقای بهروز کریمی در ذوالفقار خوانی دقیقا همین حالت آزاردهنده را داشت البته نه به دلیل بی جا تحریر زدن ، بلکه به دلیل تحریر ناخوشایند که من نمی دانم اسم علمیش چیه و فقط می دانم این تحریر به گوش من خواننده ناخوشایند میاد. آقای محمد کریمی هم در آخر تعزیه علی اکبر تقریبا دچار همین مشکل شد و تحریر زدن های اتفاقا به موقع ایشان به دلیل خستگی صدا به گوش خواننده ناخوشایند می آمد.
من با تحریر بی جا مخالفم و اتفاقا هاتف خوانی اقتضا میکنه که تحریر درست و زیبا داشته باشه.مثلا من نمیگم همایون شجریان در آهنگ «آرایش غلیظ» خیلی بد خونده چون در یکجا ۲دقیقه تحریر زده. اتفاقا اون تحریر به موقع و زیبا و اصولی باعث زیبا شدن کار شده. ایشون هم میتونست در تمام آهنگ و روی تمام کلمات تحریر بزنه و یا اصلا تحریر نزنه.
ضمنا یک تعزیه خوان حرفه ای صداش باید برای هر نقشی آماده باشه. اگر ام لیلا خواند، محزون باشه با تحریر ریز و بدون چه چه و اگر حر خواند صدای کوبنده با چه چه کوبنده داشته باشه. آقای ایرج کریمی اتفاقا این موضوع را به درستی رعایت می کنند و به همین دلیل در سالهای دور ، وقتی شبیه ام لیلا در تعزیه حضرت قاسم را اجرا می کردند ، واقعا زیبا اجرا می کردند و هیچ کس نمی گفت صدای ایشان برای زنانه خوانی مناسب نیست.

mostafa شهریور ۲۵ام, ۱۳۹۸ at ۷:۴۱ ب.ظ

سلام شما کلا با این صحبت که در ابتدا کردید مناسفانه انتقاد اولیه خود را کاملا زبرسوال بردید و به خاطر همین بنده حقیر عرض کردم باید کارشناسان بزرگ روستا بیایند و تحلیلات درست انجام بدهند و تعریف بی جا کنار لگذاربم در حالی که شما در بند ۶،انتقادتان صحبت از درست خواند حر در گوشه دستگاه اشاره کردید انوقت چگونه می فرمابید هیچ اشنایی با دستگاه و …ندارید می فرمایید موزیک ضعیف بود….در ضمن باید این راهم قبول کنیم که در تعزیه علی اکبر در همان ابتدا پیش خوانی مشکل داشت وهر کی یه چیزی میخاند اننوقت چگونه این تعزیه عالی بود واجرای مرحوم یانسی در سال اخر با انکه شرایط خولی نداشتن خیلی زیباتر و دلنشین تر بود پس نگویید این تعزیه در سالهای اخیر بهترین بوده و بازهم نکنه مهمتر حقیقتا و بدون اغراق باید فبول کنیم یکی از سردترین و بی روح ترین تعزیه های هر ساله روستا تعزیه روز اخر و امام حسین هست چون واقعا یکنواخت و بدون هیچ تغییر و تحولی توسط استاد کریمی اجرا می شود و این هم قبول کنیم که همه اساتید بزرگ تعزیه هم به ابن نتیجه رسیده اند که تنها مرحوم مشایخی بود که صدایشان مناسب هر نقشی بو و حتی خود ایشانم وقتی زنانه خوانی می کردند انقدر دلنشین نبود و صداهای ذیل ویا خودمانی نازک مثل اقای رجبی یا محمد اقای بزرگ وار واقعا مناسب زنانه خوانی هستند و دلنشین تر بازهم در هر حالت از انتقادات شما فیض بردیم و بحث خوبی بود خدا به شما و همه هم روستایی ها عمر با عزت بدهد .

پاسخ دهید

دیدگاه شما

تویتر خوشمزه فیس بوک دیگ StumbleUpon بوز تکنوراتی