مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است - ( سخنی از امام حسین علیه السلام)
‫شبیه خوانی روستای یانس آباد » برنامه شبیه خوانی ایام محرم‬
займы на карту

برنامه شبیه خوانی ایام محرم

برنامه شبیه خوانی ایام محرم در روستای یانس آباد قزوین

مطابق سالهای گذشته، در دهه اول محرم مراسم شبیه خوانی در روستای یانس آباد به شرح زیر برگزار می گردد:
۱ دوشنبه (اول محرم) ۱۲/۷/۱۳۹۴ فضل و فتاح
۲ سه شنبه (دوم محرم) ۱۳/۷/۱۳۹۴ عبدالله عفیف
۳ چهارشنبه (سوم محرم) ۱۴/۷/۱۳۹۴ متوکل عباسی
۴ پنجشنبه (چهارم محرم) ۱۵/۷/۱۳۹۴ شهادت مسلم ابن عقیل
۵ جمعه (پنجم محرم) ۱۶/۷/۱۳۹۴ شهادت طفلان مسلم
۶ شنبه (ششم محرم) ۱۷/۷/۱۳۹۴ شهادت حضرت قاسم
۷ یکشنبه (هفتم محرم) ۱۸/۷/۱۳۹۴ شهادت حُرّ
۸ دوشنبه (هشتم محرم) ۱۹/۷/۱۳۹۴ شهادت حضرت علی اکبر
۹ سه شنبه (تاسوعا) ۲۰/۸/۱۳۹۴ شهادت حضرت عباس
۱۰ چهارشنبه (عاشورا) ۲۱/۸/۱۳۹۴ شهادت امام حسین (ع)
مکان : استان قزوین ، اتوبان کرج-قزوین (۲۵کلیومتری قزوین) ، خروجی نیروگاه شهید رجائی (جادهء روبروی نیروگاه) ، روستای یانس آباد ، مسجد صاحب الزمان روستا.
زمان:  کلیه تعزیه ها بعد از اذان مغرب و تعزیه عاشورا ساعت ۱۰ صبح

برای دریافت برنامه به صورت PDF بر روی کلمه زیر کلیک کنید:

schedule


۷ دیدگاه برای “برنامه شبیه خوانی ایام محرم”

ن مهر ۱۳ام, ۱۳۹۵ at ۱۱:۰۴ ق.ظ

سلام چرا ساعت شروع تعزیه ها رو نزدین؟ اذان تو شهرهای مختلف ساعتش فرق می کنه! تعزیه های روزهای اول هم همچون سالهای گذسشته نامناسب انتخاب شده تعزیه اول که افراد کمی می خونن تعزیه روز دوم تعزیه خوبیه ولی مناسب محرم نیست بعد از عاشورا و در ماه صفر باید خونده بشه روز سوم هم که اصلا تعزیه نیست اساس تاریخی نداره و فکر کنم تنها تعزیه هست که به نام مخالف خوانشه. امسال که گذشت از سال بعد لااقل تعزیه یک روز رو بزارید به انتخاب مردم اگر خودتون نمی تونی د

ناشناس مهر ۲۷ام, ۱۳۹۵ at ۲:۲۲ ب.ظ

سلام تعزیه امسال هم برگزار شد جا داره به همه زحمت کشان خسته نباشید بگم اما ذکر چند نکته ضروریه:
۱- حیاط مسجد با توجه به اینکه همه از سال قبل می دونستن مشکل داره درست نشد
۲- استفاده از اقای مهرپور در وزیر قیس خوانی بسیار جالب و خوب بود ولی بهتر بود ایشون قیس رو می خوندن نه وزیر
۳- از اقای ابوالفضل خسروی هم حداقل در روز عاشرا استفاده بشه ایشن صدای گرمی دارند که از خیلی تعزیه خن ها صداشون بهتره
۴- جمعیت امسال نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشت بررسی کنید علتش چی بوده
۵- میکروفن ها نامناسب بود و زیاد قظع میشد شماره حساب اعلام کنید تا هرکس دوست داره برای خرید سیستم صوتی بتونه کمک کنه ۱۴ میلیون برای روستایی با این جمعیت چیزی نیست شاید برای یک نفر سنگین باشه ولی همه همت کنن هرکس هرچقدر می تونه کمک کنه اینم انجام بگیذره
۶- خواهشا تعزیه خوانها دیگه سینه زنی نخونن یارو پیش خوانی کرده ۴ ساعت تعزیه خونده باز تعزیه تموم میشه ول نمی کنه تازه شروع میکنه سینه زنی و اصرار داره مردم بیان و سینه زنی اونو گوش کنن سینه زنی رو بزارید بعد از شام تازه اونم افراد غیر تعزیه خون بخونن اگر کسی نبود تعزیه خوانها بخونن نه اینکه برعکس تعزیه خوانها بخونن بعد اگر وقت شد دیگرانم بیان۱

rf مهر ۲۹ام, ۱۳۹۵ at ۱۱:۱۳ ق.ظ

سلام به همه دوستان و دست اندر کاران برگزاری مراسم تعزیه
امسال خیلی اجراها بهتر شده بود ولی باز جوونها نیاز به تمرین و کسب تجربه دارن
با دیدگاه بالا موافقم. به نظر میرسه هیئت امنا اصلا براش مهم نیست تعزیه چه جوری برگزار میشه. اصلا بی خیاله همه چی. فقط برگزار بشه انگار کافیه. آخه هیچگی نیست اینها رو بازخواست کنه که چی کار میکنن!!!!!
میکروفن ها هم دائم قطع میشد. اگر یک فراخوان بدید حتما مردم مساعدت می کنن
اما من با آخر نظر این دوستمون موافق نیستم اتفاقا به نظر من بی احترامی به شخصیت مردمه که میکروفن و به هر کس میدم تا بیاد صدا رو ول بده بدون در نظر گرفتن دیگران. قدیمها دقیقا معلوم بود چه کسانی سینه زنی میخونن . حالا میگن باید به دیگران اجازه داد وارد میدون بشن. به چه قیمتی آخه. من خودم دو شب وایسادم سینه بزنم ددم دو تا بچه شروع کردن خوندن. بعد یکی که همش سینه زنی رو قاطی میکرد خوند. دیگه گفتم وقتم و هدر ندم.
زمانی حرف این دوستمون درسته که ۱۰ تا مرثیه خون درست و حسابی منتظر باشن و بعد میشه ایراد گرفت چرا به اونا نمی دن
هر کی میره رو سکو سریع میکرفن و بر میداره انگار نه انگار حداقل ۳۰۰ نفر دارن گوش میدن.
والا اگه اون ۵ دقیقه سینه بعد تعزیه نبود که همه آرزو به دل یک سینه زنی درست حسابی در محرم مونده بودیم

م.م55 مهر ۲۸ام, ۱۳۹۵ at ۱۲:۳۱ ب.ظ

ا عرض سلام و خسته نباشید

بنده امسال همه تعزیه ها رو ندیدم ول اون چند تایی که قسمت شد بودیم نسبت به سالهای قبل بهتر شده بود همنطور که دوست عزیزمان در بالا فرمودند جمعیت نسبت به پارسال در روز تاسوعا و قبل از آن کمتر بود البته با راه کارهایی که هیئت امنا اتخاذ فرمودند از ریزش جمعیت تا اندازه ای جلوگیری شده از جمله بالا بردن کییت تعزیه در حدود ۱۰تا ۱۵ درصد توزیع شام ، تغییر زمان تعزیه و بهسازی تکیه ولی به نظر حقیر این کارها کافی نیست و اگر همچنان روند تعزیه خوانی بهبود نیابد شاهد حضور تعداد اندکی از افراد خواهیم بود از جمله کارهایی که باید انجام شود موارد ذیل می باشد.
۱- بالا بردن کیفیت تعزیه ما با تعزیه خوانهای حرفه ای بسیار فاصله داریم از قبل موسیقی ، نمایش ، شعر و..
۲- اصلاح زمان اجرائ که معمولا ۴ ساعت طول می کشد حداکثر به ۲ ساعت با حذف قسمتهای اضافی و یا افزایش ریتم و سرعت تعزیه و …
۳- گجاندن مراسم سینه زنی ، زنجیر زنی، مداحی و .. در عزاداری
۴- دخیل کردن عزاداران در تعزیه

کمک به تعزیه آبان ۲۷ام, ۱۳۹۵ at ۱۱:۲۹ ق.ظ

سلام اینکه چرا مردم کم مشارکت می کنن دلیلش کاملا روشنه و فکر می کنم همه هم می دونن ولی کاری برای بهبودش نمی شه:
۱- خیلی از افراد نسل جدید و غریبه ها دامادها و عروس های غریبه هر خانواده اصلا متوجه نمی شن خیلی از تعزیه خوانهای ما چی می خونن شاید کلا ۲۰ درصد تعزیه براشون مفهوم باشه و این به علتهای زیر اتفاق می افته
ادای نادرست کلمات توسط تعزیه خوان، تند خوانی بی مورد در برخی موارد، بیش از حد بنلد خوانی بهع صورت طولانی در برخی موارد، یکنواخت خوانی که موجب شده تا شنونده رغبتی به گوش کردن نداشته باشد، عدم تسلط بر روی نقش و تپق زدن بیش از حد، غلط خوانی، استفاده از کلمات مهجور و دشوار در برخی اشعار، قطع کردن کلام خوانده ها در مکالمات یا نواختن نوازنده قبل از پایان کلام خواننده، سیستم صوتی نامناسب و قطعی های مکرر و … خیلی از موارد بالا با اموزش درست وتمرین قابل حل هست ولی متاسفانه در چندسال اخیر پیشرفت چشم گیری حاصل نشده!
۲- تکراری بودن تعزیه ها که برای برطرف کردن این امر نیز می توان اقدامات زیر را انجام داد:
جابجایی خوانندگان در برخی ازر موارد که افرادی با یک سطح توانایی قرار دارند مثلا کاری که در مورد اقایان محمد کریمی و مجتبی یانسی انجام می شود را می توان در مورد اقای رجبی و هاشمی هم انجام داد. متنوع خوانی اشعار در برخی موارد مثلا زره پوشی ها و سراسبی ها در مخالف خوانی و در موافق خوانی هم مثلا در تعزیه حر به جای اینکه اقای کریمی در قسمت پشیمانی هر سه شر یارب برس داد ما از وفا، چرا نگریم و اتبوبه را بخواند خیلی بهتر و مناسب تر است که سالی یکی از این اشعار خوانده شود و یا در تعزیه تاسوعا هنگامی که حضرت عباس برای بردن اب می رود به جای اینکه شعر فعلی هرسال خوانده شود بحرطویلی وجود دارد که خیلی کم خوانده می شود می توان یک سال در میان خواند و … یا مثلا به جای اینکه یک قسمت خاصی از تعزیه کلا کنار گذاشته شود مثل نصرانی در عاشورا بهتر است به صورت چرخشی این کار صورت بگیر مثلا یک سال نصرانی خوانده نشود سال بعد نصرانی خوانده و یک قسمت دیگر حذف شود و …
۳- استفاده از تعزیه خوانان شناور در تعزیه که متاسفانه امروز به حداقل خود در ده سال اخیر رسیده است مثلا ما در گذشته شاهد تعزیه خوانی اقایان مجتبی شیخی، سروش شیخی، احمد قربانی، رضا بختیاری، بهروز کریمی و … به صورت متفرقه و در یک یا دو روز خاص بودیم ولی الان حتی در روز عاشورا هم دیدیم که هیچ تعزیه خوان متفرقه (به جر اقای مهرپور) وجود نداشته که به متنوع شدن و جذابیت بیشتر تعزیه کمک کند. به نظر من کاملا مشخصه که باید برای حل این مشکلات چیکار کد ولی کسی به فکر نیست من امیدوارم این دیدگاه من رو مسئولین بخونن و تغییری در رویه تزیه بدن.

مدیریت سایت 1 آبان ۲۹ام, ۱۳۹۵ at ۹:۰۱ ق.ظ

بااحترام
ضمن تشکر از نظرات جنابعالی در مورد حضور کم عزاداران در تعزیه و علتها و راهکارهای مطرح شده، موارد زیر قابل ذکر است:
۱- مشارکت با حضور عزادار تفاوت دارد. ظاهرا منظور شما از مشارکت ، حضور کم افراد در برخی سالها و برخی روزهای تعزیه است. این امر کاملا طبیعی است چرا که بسیاری از مردم عادی تمایلی به دیدن هر ساله تعزیه و هر روزه تعزیه ندارند و به همین دلیل در سالهای مختلف و روزهای مختلف تعداد حاضرین تغییر می کند.
۲- افراد نسل جدیدی که متوجه تعزیه نمی شوند مطمئنا در صورت برطرف شدن علتهای عنوان شده باز هم متوجه تعزیه نخواهند شد. از طرفی قرار نیست به دلیل عدم درک تعزیه توسط برخی افراد، تعزیه تغییر کند. البته مواردی همچون بهبود سیستم صوتی کاملا منطقی است اما سایر مواردی که شما پیشنهاد تغییر آنها را دادید از ویژگی های اصلی تعزیه است (تکراری بودن داستان، اشعار قوی، تند خوانی در مواقع لزوم، تغییر اوج و فرود صدا و…). علاوه بر این مطمئنا کسی که ۲۰ درصد از تعزیه را متوجه می شود هیچگاه متوجه تپق یا غلط خوانی تعزیه خوان نخواهد شد. به نظر بنده تعزیه مشخصه های خاص خود را داشته و به همین دلیل مورد توجه افراد خاص است. به جای تغییر مشخصه های تعزیه بهتر است این افراد در سایر مراسم های سوگواری نظیر روضه خوانی، خطیبه، علم کشی و… حضور یابند.
۳- تکراری بودن تعزیه نیز یکی از مشخصه های ویژه تعزیه است و قرار نیست هر ساله متن تعزیه و داستان تعزیه و حتی نقش های تعزیه تغییر کند. درست است بسیاری از تعزیه خوانهای حرفه ای از اشعار مختلف استفاده می کنند اما تلفیق و تغییر اشعار و استفاده از زمینه های مختلف تعزیه موجب آسیب به اصالت نسخه ها می شود. به همین دلیل تعزیه حضرت عباس زمینه قزوین در همه جا به همین شکل خوانده می شود و افراد علاقه مند می توانند برای دیدن سایر زمینه ها به سایر تکیه ها مراجعه کنند.
۴- در سالهای اخیر بسیاری از تعزیه ها بصورت خلاصه خوانده می شود و در این خلاصه سازی سعی شده وقایع موثق تر، جذاب تر ، دارای اشعار قوی تر، دارای دستگاه آوازی متنوع تر و… انتخاب شود. بنابراین صرفا جهت تغییر و تنوع این کار صورت نمی گیرد. اما در برخی مواقع می توان اشعار مربوط به هر بخش را کم کرد تا در کلیت موضوع تغییر ایجاد نشود. این کار در توبه حضرت حر، در اتمام حجت امام حسین با گروه اشقیا، در مکالمه شمر و عباس، در وداع حضرت عباس بر سر بالین اصحاب، در زره پوشی حضرت مسلم، در مکالمه حضرت زینب و امام حسین در تعزیه امام حسین، در مکالمه امام حسن و امام حسین در تعزیه امام حسن و… صورت می پذیرد.
۵- زمانی که تعزیه خوانها کم باشند معمولا از افراد متقاضی یا به قول شما از تعزیه خوانهای شناور استفاده می شود. اما زمانی که تعزیه خوانهای اصلی می توانند اجرا نمایند هیچ لزومی به استفاده از سایر افراد (با آزمون و خطا و بدون تمرین و برنامه قبلی ) نمی باشد.
منتظر دیدگاههای بعدی شما هستیم

کمک به تعزیه آذر ۲ام, ۱۳۹۵ at ۲:۴۳ ب.ظ

با سپاس از پاسخ شما بالاخره یک نفر پیدا شد جواب مردم رو بده!
۱- بحث بر سر همینه که چرا به قول شما بسیاری از مردم عادی تمایل به دیدن هرساله تعزیه ندارند؟ و یا چرا خیلی از افرادی که خود در گذشته تعزیه خوان هم بودند دیگر حتی برای دیدن تعزیه هم نمی یان اگر به دلایلی که بنده اشاره کردم نیست پس دلیلش چیه؟
۲- اتفاقا به نظر بنده به دلایلی که عرض شد نسل جوان متوجه تعزیه نمیشه و با تعزیه ارتباط نمی گیره اما برای اینکه مطلب روشن بشه ناگزیر به ذکر چند مثال هستم مثلا در تعزیه تاسوعا که شما به قوی بودن اشعارش اشاره می کنید در قسمت گفتگوی ابن سعد و شمر ابن سعد میگه (لازم به ذکر است که مطمئن نیستم که درست نوشته باشم چیزی رو متوجه شدم و شنیدم رو نوشتم اگر اشتباه صحیحش رو ذکر کنید) شمر شریر لعین برادر شیطان
ای که ز جور تو فتنه سر به گریبان
معنی مصرع دوم چیه؟
و یا در جای دیگه میگه
ریز به جام بلور از می خونلر
می خونلر چیه؟
و یا باز در همون قسمت میگه
مطرب از اواز کوس بر بت و نی زن
یعنی چی واقعا؟!
معانی ابیات بالا رو لطفا بیان بفرمایید تا مردم عادی هم متوجه بشن؟! بعدشم ایا واقعا اشعار اینچنین طوری هست که برای عوام به راحتی قابل فهم باشه و یا لیسانس ادبیات برای درک اونا لازمه؟۱
۳-اما در مورد تغییر اشعار پس چرا در همین تعزیه حضرت عباس گفتگوی حضرت عباس با سکینه در اواخر تعزیه تغییر داده شده و مشکلی پیش نیومده؟! چرا قسمت سینه زنی حضرت عباس در سر فرات اضافه شده و مشکلی پیش نیومده!؟ چرا در تعزیه حر همینه بخش چرا بگریم چرا ننالم چند سالیه که اضافه شده و مشکلی برای اصالت نسخه ها پیش نیومده؟! و …
۴- اینکه قسمت نصرانی تا سه سال پیش خونده میشد و یا قسمت بخشیدن انگشتری در تعزیه حضرت علی که چند سالیه خونده نمی شه فکر نمی کنم جز خلاصه سازی تعزیه دلیل دیگه ای داشته باشه! و اگر قراره برای خلاصه سازی این کار صورت بگیره هرچه متنوع تر و به صورت چرخشی باشه بهتره حالا قسمت توبه حر خلاصه است سه تا شعر خونده میشه!!!یا قسمت حضرت عباس در بالین افراد که نیم ساعت یک خوانده در یک دستگاه شروع به خوندن می کنه خلاصه است!!!؟
۵-بله اگر یک نفر ۴ نقش بخونه اره دیگه فرصت به کسی نمی رسه که بیاد بخونه و با این تز شما تعزیه خوانهای فعلی خیلی بیشتر از حد هم هستن! شما روز عاشورا حاج یوسف شعبانی ابوالفضل خسروی و … رو داری ازشون استفاده نمی شه اونوقت بعضی ها ۴ تا نقش می خونه این درسته؟
۶- نکته اخر امسال کمبود سیاهی لشکر در تعزیه کاملا نمایان بود که فقط چندتا بچه به عنوان لشکر حضور داشتن در صورتی اگر به افرادی که در این سالها برای سیاهی لشگری اومدن توجه می شد و مثلا در بعضی تعزیه ها ۲خط می دادن این افراد بخونن هرساله افراد بیشتری راغب به لباس پوشیدن پدا می شدن ولی الان چی!!!
به جای توجیه الکی راجع به این مسائل شور و مشورت تفکر بشه و سعی کنید تعزیه تا دیر نشده و مخاطب از دست نرفته بهتر کنید به هر حال چه بخواید چه نخواید مخاطب اینده تعزیه همین نسل چوانه که ۱۲۰دقیقه میشینه پای تلوزیون فوتبال منی بینه ۲ساعت میشینه یک فیلم خوب رو می بینه ولی بخاطر دلایلی که عرض شد رغبتی به دیدن تعزیه نداره.

پاسخ دهید

دیدگاه شما

تویتر خوشمزه فیس بوک دیگ StumbleUpon بوز تکنوراتی